چرا گاهی ترشحات واژن بوی ماهی می دهند ؟

چرا برخی از ترشحات واژن بوی بد می دهند؟

ترشحات واژن همراه با بوی ماهی، می تواند یکی از علائم واژن باکتریایی باشد و در شرایطی اتفاق می افتد که تعادل میکروبی واژن بهم بریزد. رژیم غذایی ضعیف، بهداشت شخصی ضعیف و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها از دلایل ترشحات واژن با بوی ماهی است.

پوشیدن لباس زیر تنگ و بی کیفیت نیز از دلایل فراهم آوردن محیطی مناسب برای رشد باکتری ها است . اگر متوجه شدید ترشحات همراه با بوی ماهی دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید و خود را درمان کنید.

دلایل بوی ماهی واژن

علت احتمالی اصلی برای بوی نامطبوع ماهی ترشحات واژن شامل موارد زیر است:

۱) واژینوز باکتریال یا عفونت های باکتریایی واژن

عفونت باکتریایی یکی از شایع ترین علل ایجاد بوی ماهی در واژن است. چندین مطالعه نشان داده اند که واژینوز باکتریال ریسک زایمان زودرس، پارگی کیسه آب در حاملگی و عفونت های پس از زایمان (مثل کوریوآمنیونیت و اندومتریت) را افزایش می دهد.

خانم هایی که در سنین باروری هستند، اغلب پس از شروع رابطه جنسی دچار واژینوز باکتریال می شوند؛ اما این عفونت جزء بیماری های منتقله از راه جنسی نیست. بلکه علت آن به هم خوردن تعادل باکتری های محیط واژن (اغلب باکتری های گاردنلا واژینالیس و باکتروئیدس) است.

کسانی که دچار واژینوز باکتریایی هستند، اغلب پس از رابطه جنسی متوجه بوی ماهی از واژن می شوند. علائم دیگر این بیماری شامل خارش واژن بدون التهاب و ترشحات نازک سفید یا خاکستری رنگ اطراف واژن می باشد.

بیشتر بخوانید : علت و علایم زایمان زودرس

۲) تریکومونا و دیگر عفونت های منتقله از راه جنسی

دومین علت شایع بوی نامطبوع واژن بیماری های منتقله از راه جنسی مانند تریکومونا است. تریکومونا به علت باکتری های موجود در واژن به وجود نمی آید، بلکه عامل آن نوعی انگل است که هنگام رابطه جنسی از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می شود.

مردان و زنان دچار تریکومونا از علائم مشابهی مانند خارش ناحیه تناسلی و سوزش ادرار رنج می برند. با این حال غالبا خانم ها هستند که دچار بوی نامطبوع ماهی واژن می شوند.

۳) بیماری التهابی لگن

علت دیگر بوی نامطبوع ماهی از ترشحات واژن می تواند مربوط به بیماری التهابی لگن باشد. بیماری التهابی لگن زمانی اتفاق می افتد که عفونت واژینال به سمت بالا پیشروی کرده و به ارگان های تناسلی مانند رحم، لوله ها و تخمدان ها برسد.

بیماری التهابی لگن به طور مستقیم با نازایی و مشکلات باروری در ارتباط است؛ به طوری که ۱ بار ابتلا به آن ۱۲%، ۲ بار ۲۰% و ۳ بار یا بیشتر حدود ۴۰% ریسک ناباروری را در فرد افزایش می دهد.
هم چنین بیماری التهابی لگن با حاملگی خارج از رحم در ارتباط است و خطر ایجاد آن را ۷ تا ۱۰ برابر افزایش می دهد. افرادی که مبتلا به این بیماری هستند نه تنها در هنگام نزدیکی بوی ماهی را حس می کنند، بلکه ممکن است دچار خونریزی در حین سکس و یا پس از آن شوند.

۴) بیماری های قارچی

عفونت های قارچی واژن هم جزء دیگر علل ایجاد بوی نامطبوع واژن می باشند و اکثرا به نام کاندیدیازیس شناخته می شوند و ترشحات سفید پنیری مشخصه آن است. این عفونت در ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد توسط کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود.
عفونت های کاندیدیایی یا قارچی هم چنین می توانند علائم دیگری هم چون خارش، سوزش ادرار و درد هنگام نزدیکی را ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید : از عوامل بروز و عوارض عفونت رحم آگاه شوید !

دلایل بوی ماهی واژن

۵) تعریق زیاد

تعریق واکنش طبیعی بدن برای خنک شدن هنگام گرمای زیاد است. تقریبا همه افراد هنگام انجام فعالیت های شدید عرق می کنند. هم چنین بعضی ها در زمان استرس و عصبانیت هم دچار تعریق می شوند.

خانم هایی که در ناحیه تناسلی دچار تعریق بیش از حد می شوند، اغلب مستعد ایجاد بوی نامطبوع در آن ناحیه هستند.

۶) رژیم غذایی

بوی مناسب و طبیعی واژن نتیجه PH مناسب محیط واژن است. به همین علت است که عوامل خارجی مثل رژیم غذایی و حتی اسپرم مردان می تواند محیط اسیدی واژن را تغییر داده و منجر به تغییر بوی واژن شود.
غذا ها میزان اسیدیته متفاوتی دارند که با فلور میکروبی واژن وارد واکنش می شوند. مواد غذایی که ممکن است منجر به بوی نامطبوع واژن شوند از این قرارند:
• ادویه های قوی
• غذاهای کبابی
• پیاز یا سیر
• بروکلی یا مارچوبه
• نوشیدنی هایی مانند قهوه یا الکل
از طرف دیگر مرکبات بوی واژن را بهبود می بخشند. هم چنین تحقیقات نشان داده اند رژیم غذایی گیاهی می تواند بوی واژن را مطبوع سازد.

۷) عدم رعایت بهداشت ناحیه واژن

در بعضی موارد بوی نامطبوع واژن ممکن است ناشی از عدم رعایت بهداشت در این ناحیه باشد. کسانی که از بوی نامطبوع واژن بدون هر گونه خارش و ترشحات غیر طبیعی واژن رنج می برند، با رعایت بهداشت احتمال دارد مشکلشان برطرف گردد.

بهداشت ناحیه تناسلی

توصیه های روتین برای رعایت بهداشت ناحیه تناسلی از این قرار است:
• شستشو از جلو به عقب در توالت
• ادرار کردن پس از رابطه جنسی
• تعویض لباس زیر حداقل روزی یک بار و در صورت تعریق زیاد بیش از یک بار
• استفاده از شوینده های بی رنگ و بی بو جهت شستشوی لباس های زیر
• شستن بخش خارجی نواحی تناسلی با مواد شوینده ملایم (مثل شامپو بچه)

۸) استفاده طولانی مدت از تامپون و نواربهداشتی

در زمان پریود، در صورتی که تامپون برای مدت طولانی داخل واژن بماند، احتمالا بوی نامطبوعی را ایجاد می کند. توصیه می شود در این دوره تامپون یا نوار بهداشتی به طور مداوم تعویض شود.

در صورت وجود خونریزی زیاد، ترجیحا از تامپون هایی که قدرت جذب بالایی دارند استفاده نکنید؛ چراکه خشکی واژن را به همراه خواهد داشت. در صورتی که به هر دلیلی از جمله فراموشی، تامپون برای مدت طولانی باقی بماند، ممکن است شما را در معرض خطر سندرم شوک توکسیک قرار دهد. هر چند این مورد بسیار نادر است، اما می تواند خطرناک باشد.

۹) پریود

بعضی از خانم ها در روزهای قبل از پریود تغییراتی در بوی ترشحات واژن حس می کنند که علت این موضوع به تغییرات اسیدیته و رشد باکتری های مفید واژن در این دوران بر می گردد.

در دوران پریود هم به دلیل بالا رفتن PH واژن ناشی از خون، تغییراتی در فلور میکروبی دیواره واژن رخ می دهد که تغییرات بو را به دنبال دارد.

متخصص زنان زایمان اصفهان