با نفخ قاعدگی چه کنیم ؟ ( راهکارهای مفید )

با نفخ قاعدگی چه کنیم ؟ ( راهکارهای مفید )

نفخ دوران قاعدگی 

نفخ قاعدگی بدترین مشکلی است که زنان در دوران قاعدگی ، آن را تجربه می‌کنند. با توجه به آمارگیری انجام شده روی زنان ،۷۰% از زنان نفخ دوران قاعدگی را تجربه می‌کنند.

علت نفخ دوران قاعدگی ، نوسانات سطح استروژن و کاهش شدید پروژسترون قبل از دوران قاعدگی است. اگر دو تا سه روز قبل از دوران قاعدگی ، تخمدان‌ها سطح مطمئنی از هورمون‌ها را تولید کنند ، باعث می‌شود که نفخ دوران قاعدگی شما فروکش کند.

راه حل های کاهش نفخ قاعدگی

به همین منظور چندین راه حل در این رابطه را برایتان ذکر می‌کنیم:

مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین و پتاسیم برای درمان نفخ دوران قاعدگی

در دوران قاعدگی از خوردن مواد غذایی که باعث نفخ می‌شوند ، خودداری کنید. غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز، طالبی، گوجه فرنگی و مارچوبه به ترویج تعادل مایعات در بدن کمک می‌کنند.
همچنین استفاده از مواد غذایی که حاوی چربی‌های سالم هستند ، مانند چیا، آجیل و ماهی قزل‌آلا به کاهش نفخ دوران قاعدگی کمک می‌کند ، زیرا این مواد غذایی سطح پروستاگلاندین (گروهی از هورمون‌ها که باعث نفخ و انقباض عضلات می‌شود) را پایین می‌آورند.
مرغ ، ماهی و توفو نیز از پروتئین‌های ایمن است که برای دوران قاعدگی توصیه می‌شود و این پروتئین‌ها درد و نفخ دوران قاعدگی را تسکین می‌دهند.

استفاده از مواد غذایی که دیورتیک طبیعی هستند ، مانند کرفس، خیار، هندوانه، آب لیمو، سیر و زنجبیل ، در دوران قاعدگی ، به احساس سبکی روی پا کمک می‌کنند. استفاده از مواد غذایی نامبرده شده را در دوران قاعدگی فراموش نکنید.

به تمرین و ورزش روزانه خود ادامه دهید . 

 افزایش ضربان قلب بهترین راه برای کاهش علائم دوران قاعدگی مانند نفخ است. افرادی که در طول زندگی خود کم‌تحرک‌تر هستند ، سیستم گوارشی تنبل‌تری دارند و دچار یبوست می‌شوند ، در مقابل افرادی که همراه با فعالیت ورزشی ، عرق می‌ریزند ، دچار یبوست نمی‌شوند.

ورزش در دوران قاعدگی
ورزش در دوران قاعدگی

ورزش‌های سبک مانند شنا و یوگا ، بهترین ورزش‌ها برای افزایش فعالیت سیستم گوارش هستند ؛ اما بازی‌های رایانه‌ای موجب افزایش التهاب می‌شوند. در نتیجه برای کاهش نفخ دوران قاعدگی ، به طور منظم ورزش‌های سبک انجام دهید (حتی در دروان قاعدگی).

کاهش مصرف کافئین و نوشیدنی‌های الکلی

مصرف الکل ، علائم دوران قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی مانند حساسیت به لمس پستان، نوسانات خلقی و نفخ را افزایش می‌دهد. قهوه موجب تحریک بیش از حد سیستم گوارش و روده می‌شود.

در واقع با مصرف این نوشیدنی‌ها ، بدن شما بی آب می‌شود و شما باید برای حفظ آب بدن ، مجدداً آب مصرف کنید. در دوران قاعدگی از مصرف قهوه خودداری نمایید. به طور کلی مصرف الکل توصیه نمی‌شود ، به خصوص در دوران قاعدگی.


بیشتر بخوانید : سندرم پیش از قاعدگی زنان

استفاده از یک مسکن ضد التهاب

ایبوپروفن ، ناپروکسن یا هر داروی مسکن ضد التهاب ، از تولید مواد شیمیایی که موجب التهاب می‌شوند جلوگیری می‌کنند، درنتیجه مصرف این داروها را چند روز قبل از شروع دوران قاعدگی ( هر ۸-۶ ساعت ، یک قرص مسکن) آغاز کنید ، تا علائم دوران قاعدگی شما تسکین یابد.

"<yoastmark

خواب مناسب 

اگرچه علائم دوران قاعدگی  میزان خواب شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اما هدف این است که سعی کنید در دوران قاعدگی ، ۸ ساعت خواب کامل داشته باشید و یا لااقل ۸ ساعت کامل چشم‌هایتان بسته باشد و استراحت کنید.

داروها را در نظر بگیرید

داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی ، نه تنها از بارداری پیشگیری می‌کنند ، بلکه میزان ترشح هورمون‌های مختلف را تنظیم کرده و به طور قابل توجهی درد دوران قاعدگی را کاهش می‌دهد . تحقیقات نشان می‌دهد که داروهای پیشگیری از بارداری ، تا ۵۰% درد دروان قاعدگی را کاهش می‌دهند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *