پولیپ رحم چه نشانه هایی دارد ؟ ( علایم و درمان )

علایم پولیپ رحم چیست؟

بیماری پولیپ رحم با نشانه های زیر تشخیص داده می شود و اگر این علائم را دارید حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید :

• جاری شدن ترشحات آبکی از واژن
  • ترشحات خون آلود رحمی
  • خونریزی پس از رابطه جنسی بین فاصله دو پریود
  • عادت ماهانه شدید
  • خونریزی پس از دوران قاعدگی (لکه بینی)
  • نامنظم بودن خونریزی قاعدگی
  • خونریزی پس از ورود به دوران یائسگی
حتما بخوانید : چگونه بهترین متخصص زنان و زایمان را بشناسیم ؟

"<yoastmark

آیا پولیپ رحم باعث نازایی می‌شود؟

در صورت بوجود آمدن توده‌های پولیپ در مقابل لوله‌های رحمی ممکن است باعث نازایی شود؛ چرا که پولیپ بوجود آمده در رحم همانند یک عضو اضافه بوده و رحم با انقباضات خود سعی به دفع این عضو اضافه می‌کند و همین عمل، احتمال نازایی و درد‌های لگنی را در بیمار افزایش می‌دهد.  در زنانی که از طریق IVF باردار شده‌اند می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

درمان

اگر بیمار هیچ علامت و عارضه‌ای نداشته باشد و این بیماری در حین سونوگرافی تشخیص داده شود، روش درمان به اندازه پولیپ بستگی خواهد داشت.

اگر پولیپ بزرگ باشد و باعث ایجاد خونریزی‌های نامرتب شده باشد و بیمار در سن یائسگی قرار داشته باشد، پولیپ ترجیحاً باید طی عمل جراحی برداشته شده و جهت تشخیص بدخیمی آن از نظر بافت‌شناسی مورد بررسی قرار گیرد. پولیپ‌های بسیار کوچک‌ نیز اغلب خودبه‌خود از بین می‌روند.

پولیپ‌های گردن رحم بوسیله جراحی و در طی معاینه توسط اسپکلوم برداشته می‌شوند. درد خفیف و خونریزی مختصر از واژن چند روزی پس از جراحی ادامه خواهد داشت.

استفاده از برخی داروهای هورمونی سبب کوچک شدن سایز پولیپ‌های رحمی می‌شود؛ تا جایی که حتی مصرف این داروها به کاهش علائم پولیپ رحم می‌انجامد؛ اما باید خاطر نشان کرد این داروها اثر موقتی دارند و نمی‌توان برای درمان قطعی از آنها استفاده کرد.