پولیپ رحم و علت بروز پولیپ رحم را بشناسید !

پولیپ رحم چیست ؟

به رشد غیر طبیعی توده‌های خوش خیم در جدار اعضای بدن، به اصطلاح پولیپ (Polyp) گفته می‌شود. شایع‌ترین این پولیپ‌ها شامل پولیپ روده،  پولیپ رحم (uterine polyps) ،پولیپ معده و پولیپ بینی  می‌باشد.

لازم است بدانید که پولیپ ایجاد شده در هر قسمتی از بدن سرطان نیست ولی در بعضی موارد سرطان می‌تواند منشا بوجود آمدن آن باشد.

پولیپ درواقع رشد غیر طبیعی بافت در اعضای بدن می‌باشد. این بیماری در اثر رشد غیرطبیعی بافت داخل رحم (داخل بافت آندومتر رحم) و حتی داخل دهانه رحم (سرویکس)، به شکل یک تکه گوشت اضافی (همانند یک توده) با پایه یا بدون پایه و با سایز چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر بوجود می‌آید .

یکی از دلایل شایع خونریزی رحم به طور غیرطبیعی، هم در سنین باروری و هم در دوران یائسگی می‌باشد. این توده‌ها اغلب خوش‌خیم‌اند و احتمال کمی وجود دارد که بدخیم شوند.

در مرکز بافت زمینه‌ای و غده‌ای پولیپ، هسته عروقی وجود دارد که تغذیه دهنده پولیپ است. همانگونه که در تصویر زیر مشاهده می‌نمائید فیبروم از عضلات رحم و پولیپ از مخاط رحم نشات می‌گیرد.

پولیپ رحم

علت پولیپ رحم چیست؟

این بیماری اغلب در زنان ۳۰ تا ۵۰ سال بروز می‌کند اما دلیلی قطعی برای ابتلا به این بیماری شناخته نشده است.

یکی از دلایلی که برای بروز این بیماری به آن توجه می‌شود، عدم بارداری است. در واقع نداشتن فرزند از عوامل بروز این عارضه می‌باشد.

ژنتیک نیز یکی دیگر از دلایلی است که برای ابتلا به این بیماری در نظر گرفته می‌شود. عفونت یکی دیگر از دلایلی است که ممکن است باعث بروز پولیپ دهانه رحم شود.

یکی دیگر از دلایل می‌تواند در اثر تولید بیش از حد هورمون استروژن در بدن به طور طبیعی یا در اثر مصرف دارو و کاهش پرژسترون باشد.

افزایش سن نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد؛ در واقع خطر ابتلا به این عارضه قبل از یائسگی حدود ۵ تا ۶ درصد است اما این میزان در زنان یائسه به ۱۱ تا ۱۲ درصد افزایش پیدا می‌کند.

از آنجایی که احتمال بدخیمی یا پیش‌بدخیمی این بیماری با افزایش سن، افزایش پیدا می‌کند، درمان آن بعد از سن یائسگی اهمیت بیشتری نسبت به زنان در سنین باروری دارد.

در تحقیقی دیگر مشخص شده است که استفاده از قرص تاموکسیفن برای درمان سرطان سینه خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید : عوارض یائسگی زودرس و درمان