کیست تخمدان ، ناشناخته‌ای قابل درمان!

تشخیص پاره شدن کیست تخمدان

کیست تخمدان | هنگامی که علائم گفته شده در بالا را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک با برسی سوابق شما و پرسیدن سوالاتی درباره علائم بیماری، ترکیدن کیست‌ های تخمدانی را تشخیص می‌دهد. پس برای اطمینان از تشخیص خود آزمایش‌های فیزیکی دیگری مانند آزمایش شکم و لگن را از شما خواهد گرفت‌. آزمایش‌هایی که انجام آن‌ها با روش‌های زیر امکان‌پذیر است عبارتند از :

۱. تست بارداری

همانطور که گفته شد، گاهی علت پاره شدن کیست‌ تخمدان، بارداری است. پس پزشک برای اطلاع از این موضوع از شما تست بارداری می‌گیرد.

متخصص زنان اصفهان | سونوگرافی رحم

۲. سونوگرافی

امواج صوتی سونوگرافی به خوبی محل و اندازه کیست‌ ها را نشان می‌دهد و در تشخیص درست پزشک بسیار موثر است.

۳. آزمایش خون

به وسیله این آزمایش پزشک از کمبود آهن در خون شما اطلاع پیدا کرده و به درمان شما می‌پردازد.

۴. آزمایش ادرار

گاهی اوقات علائم پارگی کیست‌ های تخمدانی با بیماری‌های دیگر مشابه است و پزشک برای اطمینان از تشخیص خود، آزمایش ادرار را تجویز می‌کند. این آزمایش علت بیماری‌های دیگر را نیز نشان می‌دهد.

۵. سی تی اسکن

یکی دیگر از روش‌های دقیق برای اطلاع از پارگی کیست تخمدان، استفاده از آزمایش سی تی اسکن است. این آزمایش به وسیله اشعه ایکس و یک کامپیوتر انجام می‌شود و به‌وسیله آن عکس‌های دقیق و با جزئیات کامل از منطقه مورد نظر گرفته خواهد شد.

۶. آزمایش کشت ترشحات دستگاه تناسلی

گاهی پزشک برای تشخیص عفونت‌های لگنی از آزمایش کشت ترشحات دستگاه تناسلی (واژینال کالچر) استفاده می‌کند تا علت را به طور کامل مورد بررسی قرار دهد.

همراه ما باشید با مطالب آموزشی دکتر فرشته دانشمند متخصص زنان اصفهان :

متخصص زنان اصفهان | کیست تخمدان ، ناشناخته‌ای قابل درمان!

چه زمانی برای درمان پارگی کیست به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که می‌دانید بدن زنان از حساسیت بالایی برخوردار بوده و لازم است طی دوره‌های منظم، تحت معاینه پزشک قرار گیرند. این موضوع در تشخیص سریع بیماری‌ها به پزشک کمک زیادی می‌کند.

با توجه به این نکته، بهتر است تحت هر شرایطی با مشاهده علائم اولیه کیست تخمدان مانند دردهای شدید و ناگهانی در زیر شکم به پزشک مراجعه کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به درمان بیماری بپردازد.

درمان پارگی کیست تخمدان

برای انتخاب روش درمانی پارگی کیست‌‌ تخمدان، باید به نوع کیست و شدت آسیب‌های پس از پارگی توجه کرد. در کیست‌ های ساده نیاز به بستری شدن نیست و پزشک ضمن تجویز دارو‌های مسکن، از بیمار می‌خواهد که جهت ویزیت مداوم برای پیگیری وضعیت او، در فواصل زمانی منظم به ایشان مراجعه کند.

اما در صورتی که کیست بسیار بزرگ و دردناک شده باشد، عمل جراحی کیست تخمدان بهترین راه‌حل است. گاهی پزشک برای برداشتن کیست ممکن است از جراحی لاپاراسکوپی استفاده کند. این جراحی در بیمارستان انجام می‌شود و نباید آن را با سیستکتومی یا برداشتن مثانه اشتباه بگیرید. اما گاهی وضعیت کیست‌‌های تخمدان وخیم بوده و پزشک برای درمان دارویی پارگی کیست، بیمار را بستری کرده و جهت جبران خونریزی او، خون یا مایعات دیگر را از طریق سرم به بدن بیمار انتقال می‌دهد.

در صورتی که بیمار به علت خونریزی داخلی به جراحی کیست تخمدان نیاز داشته باشد، جراح پس از بیهوش کردن بیمار، در شکم او برشی کوچکی ایجاد کرده و با این روش خونریزی داخلی را کنترل کرده و مایعات و لخته‌های خون را از آن خارج می‌کند. گاهی اوقات ممکن است برای جلوگیری از سرطانی نشدن، پزشک مجبور به برداشتن کامل کیست یا کل رحم شود.

اقدامات پس از درمان پارگی کیست تخمدان

پس از درمان ترکیدن کیست‌ های تخمدانی به روش جراحی لازم است اقداماتی انجام شود که در موارد خفیف با خوردن چند قرص مسکن و تحمل چند روزه درد در ناحیه شکم، علائم بیماری رفع شود. گاهی درمان پارگی کیست‌ ها با علائم جدیدی همراه بوده و ممکن است بیمار دچار سرگیجه یا درد شدید شود.

در این مواقع بیمار باید به پزشک مراجعه کرده و پزشک پس از گرفتن آزمایشات متنوع و کنترل درد بیمار، اقدام به مرخص کردن او از بیمارستان می‌کند. اما گاهی درمان به وسیله جراحی انجام می‌شود و لازم است بیمار تا بهبودی کامل از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کند و اقدامات بهداشتی را جهت جلوگیری از عفونت انجام دهد.

متخصص زنان اصفهان | آشنایی با برآمدگی‌ها و کیست‌های واژن

عوارض پارگی کیست تخمدان چیست؟

در حالت کلی هنگامی که ترکیدن کیست تخمدان با علایم خفیف همراه باشد، خطری بیمار را تهدید نمی‌کند. اما گاهی به علت خونریزی و درد شدید، اقدامات درمانی جدی مورد نیاز است تا خونریزی کنترل شود. برای درمان فرد بیمار ممکن است از روش‌های جراحی باز یا لاپاراسکوپی استفاده شود. به همین دلیل ممکن است قبل از درمان کیست تخمدان یا پس از آن، خطراتی فرد بیمار را تهدید کند. از خطرات پارگی کیست تخمدان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

1. چسبندگی بعد از عمل
  2. خونریزی شدید
  3. آسیب دیدگی اعصاب و عروق خونی
  4. عفونت
  5. لخته شدن خون
  6. عدم خوب شدن محل برش
  7. تشکیل بافت اسکار در محل بردگی
  8. نیاز به برش بزرگ‌تر در صورت به کار بردن لاپاراسکوپی
  9. آسیب‌ دیدن ماهیچه‌ها یا ساختار مجاور تخمدان‌ها

کیست تخمدان ، ناشناخته‌ای قابل درمان!

کیست تخمدان از بیماری شایع در زنان است و گاهی به دلیل خفیف بودن آن، طی مدت زمان کوتاهی به صورت خود به خود از بدن دفع می‌شود. اما گاهی اوقات کیست‌ تخمدان‌ ها رشد کرده و پاره می‌شوند‌. در این هنگام بیمار درد شدید و ناراحتی‌های زیادی را در ناحیه شکم خود احساس می‌کند.

در این مواقع باید سریع به پزشک مراجعه کند تا از عواقب خطرناک آن در امان بمانید. در صورتی که خانم‌ها چکاپ و معاینات خود را به طور منظم انجام دهند، پزشک با مشاهده زود هنگام کیست‌ ها نسبت به درمان اقدام و از عوارض آن جلوگیری می‌کند.

توجه : مطالب توسط ادمین سایت گردآوری شده است و قبل از بهره برداری از مطالب حتما با پزشک خود مشورت نمایید