هیسترکتومی ؛ آغازی متفاوت در زندگی زنان

آغازی متفاوت در زندگی زنان با عمل برداشتن رحم

هیسترکتومی | عوامل مختلفی باعث بروز بیماری در بدن ما می‌شوند. بعضی از این بیماری‌ها چنان تاثیری بر اندام‌های ما می‌گذارند که ناچار می‌شویم که آن عضو را با عمل جراحی خارج کنیم. عمل هیسترکتومی یکی از همین روش‌های جراحی است که با صلاح‌دید پزشک زنان، برای برداشتن رحم انجام می‌شود.

همراه ما باشید با مطالب آموزشی دکتر فرشته دانشمند متخصص زنان اصفهان :

متخصص زنان اصفهان |
 هیسترکتومی ؛ آغازی متفاوت در زندگی زنان

هیسترکتومی

به بیانی ساده، به عمل خارج‌کردن رحم هیسترکتومی (Hysterectomy) گفته می‌شود. در این عمل بسته به اینکه دلیل جراحی چیست، ممکن است لازم باشد دهانه رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها هم بیرون آورده شوند. رحم محل رشد جنین است و پوشش داخلی آن در طول پریود فرو می‌ریزد ؛ بنابراین مهم‌ترین اثر هیسترکتومی روی بدن شما این است که دیگر پریود نمی‌شوید و در نتیجه پس از انجام این عمل دیگر امکان بارداری نخواهید داشت.

انواع عمل برداشتن رحم

پیش از اینکه عمل هیسترکتومی انجام شود، پزشک به طور کامل راجع به نوع آن با بیمار صحبت می‌کند. اینکه تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ نیاز به برداشته‌شدن دارند یا خیر بستگی به نوع هیسترکتومی دارد. هیسترکتومی ۴ نوع متفاوت دارد که به شرح زیر هستند :

• هیسترکتومی توتال

در این نوع هیسترکتومی رحم و دهانه رحم برداشته می‌شوند، اما تخمدان‌ها سر جای خود می‌مانند.

• هیسترکتومی ساب توتال

در هیسترکتومی ساب توتال بخش بالایی رحم که قسمت اصلی آن است، برداشته می‌شود و دهانه رحم دست‌نخورده باقی می‌ماند.

• هیسترکتومی توتال با سالپنگو اوفورکتومی دوطرفه

در این نوع از هیسترکتومی رحم، دهانه رحم، لوله‌های فالوپ (سالپنژکتومی) و تخمدان‌ها (اوفورکتومی) برداشته می‌شوند. حتی اگر به سن یائسگی نرسیده باشید، با برداشتن تخمدان‌ها علائم یائسگی شروع خواهند شد.

• هیسترکتومی رادیکال با سالپنگو اوفورکتومی دوطرفه

در این نوع هیسترکتومی رحم، دهانه رحم، لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها، قسمت‌ فوقانی واژن و برخی بافت‌ها و غده‌های لنفاوی اطراف از بدن بیمار خارج خواهد شد. این عمل جراحی اغلب برای افراد مبتلا به سرطان تجویز می‌شود.

متخصص زنان اصفهان | هیسترکتومی ؛ آغازی متفاوت در زندگی زنان

علت جراحی هیسترکتومی چیست؟

پزشکان به دلایل گوناگونی عمل هیسترکتومی را برای بیماران خود تجویز می‌کنند ، از جمله :

1. خونریزی شدید یا غیرطبیعی واژینال که با روش‌های درمانی دیگر کنترل و درمان نشده‌ است،
  2. درد شدید قاعدگی که علی‌الرغم مصرف مسکن قابل‌تحمل نیست،
  3. لیومیوم یا فیبروم رحم که تومورهای غیر سرطانی محسوب می‌شوند،
  4. احساس درد شدید و غیرقابل‌کنترل در لگن،
  5. ضعیف‌شدن عضلات و افتادگی رحم که به بی‌اختیاری ادرار یا ایجاد مشکل در حرکات روده منجر شده است،
  6. برای درمان سرطان رحم یا دهانه رحم و حذف ناهنجاری‌هایی که ممکن است به سرطان منجر شود،
  7. برای رفع هیپرپلازی، پولیپ‌های عودکننده رحم یا آدنومیوز.

شایع‌ترین عوارض هیسترکتومی چیست؟

شایع‌ترین عارضه جانبی هیسترکتومی تخلیه واژن است که ممکن است شش هفته پس از جراحی رخ دهد. همچنین، اگر تخمدان‌ها هم در این عمل برداشته شوند، حتی اگر بیمار در دوره یائسگی نباشد، علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، خشکی واژن، ازدست‌دادن میل جنسی و بی‌خوابی بروز پیدا می‌کنند.

خشکی واژن می‌تواند موجب رابطه جنسی دردناک شود و بیمار را دچار مشکل کند. عفونت شدید، خون‌ریزی، پاره شدن بخیه‌های داخلی، آسیب به مجاری ادراری و انسداد روده از دیگر عوارضی هستند که ممکن است برای بیمار ایجاد شود.

توجه : مطالب توسط ادمین سایت گردآوری شده است و قبل از بهره برداری از مطالب حتما با پزشک خود مشورت نمایید .