در زمان کرونا ویروس چطور برای زایمان آماده شویم ؟

در هنگام وضع حمل یا زایمان چه باید کرد؟

برای زایمان کادر پزشکی باید شما را از هر تصمیم مطلع کند. در صورت ابتلا به کرونا ویروس ، باید مراقبت­‌های ویژه­‌ای قبل، هنگام و بعد از تولد نوزاد لحاظ شود. ماما یا متخصص زایمان باید درمورد بی­‌خطرترین روش و زمان تولد نوزاد با شما صحبت کند.

متخصصان دیگری نیز می­‌توانند در امر مراقبت از شما و نوزاد دخیل باشند که شامل متخصص بیماری­‌های عفونی و نوزادشناس (یعنی پزشکی که متخصص مراقبت از نوزادان است) می­‌شود.

می­‌توانید هنگام شروع درد زایمان در اتاق ایزوله با حمام و دستشویی مستقر شوید. شاید نیاز باشد تمام مدتی که در بیمارستان بستری هستید در این اتاق بمانید.

هنگام شروع درد و زایمان نیازی به پوشیدن ماسک نیست اما خارج از اتاق خود باید ماسک جراحی بزنید. به­ غیر از ماما و متخصص تنها یک نفر دیگر (شریک یا یکی از اعضای خانواده) می­‌تواند هنگام زایمان کنار شما باشد. این فرد باید برای کاهش خطر عفونت از تجهیزات لازم استفاده کند.

پس از زایمان درصورت ابتلا به ویروس کرونا، پزشک یا ماما گزینه­‌های مربوط به پس از زایمان را با شما در میان می­‌گذارد.

یک راه این است که تا زمان برطرف شدن بیماری، فرد دیگری از نوزاد مراقبت کند. این­ روش برای جلوگیری از ابتلای نوزاد به ویروس است.

پرستار یا یکی از اعضای خانواده می­‌تواند در خانه یا بیمارستان از عهده­‌ی این­کار برآید. این­که این دوره چقدر طول می­‌کشد متغیر و به علائم و نتیجه­‌ی آزمایشات وابسته است.

بیشتر بخوانید : ویروس کرونا در زمان بارداری

متخصص زنان اصفهان ویروس کرونا در زمان بارداریاگر زن باردار در طول مدت حاملگی به کرونا ویروس مبتلا شود، نوزاد آسیب می­‌بیند؟

فعلا نمی­‌دانیم جنین مادر مبتلا به کووید-۱۹ در معرض خطر قرار می­‌گیرد یا خیر. گزارش شده است تعدادی از نوزادان که مادرانشان هنگام بارداری دچار کووید-۱۹ شده بودند، با مشکلاتی (نظیر زایمان زودرس) هنگام بارداری یا زایمان روبه­‌رو شدند اما مشخص نیست این نتایج به عفونت مادر ربط داشته یا خیر.

اگر تصمیم دارید پس از زایمان از کودک مراقبت کنید، ماما یا پزشک خطرات احتمالی این کار را برایتان توضیح می­‌دهد.

سپس به­‌همراه نوزاد در یک اتاق شامل حمام و دستشویی ایزوله می­‌شوید. کودک در یک محفظه­‌ی بسته داخل اتاق قرار می­‌گیرد که گهواره­‌ای از جنس پلاستیک است و کودک را گرم نگه می­‌دارد. شما می­‌توانید نوزاد را از داخل این محفظه ببینید.

شما باید هنگامی­‌که کودک برای خوردن شیر، استحمام یا مراقبت از محفظه بیرون آورده می­‌شود:

1. روپوش آستین بلند و ماسک جراحی بپوشید
  2. قبل و بعد از تماس با کودک، دستان خود را مرتب و صحیح با آب و صابون یا پد الکلی بشویید
  3. دست کم ۱۴ روز پس از آخرین تماس نوزاد با شما، علائم عفونت در او تحت نظارت قرار می‌­گیرد. اگر نوزاد هرگونه علامت بیماری از خود نشان دهد، باید تحت آزمایش قرار بگیرد.
  4. تعداد ملاقات­‌کنندگان شما و نوزاد به شما گوشزد می­‌شود. دربرخی موارد، ممکن است تنها شما و شریکتان حق ملاقات داشته باشید. تمام ملاقات‌کنندگان باید لباس­‌های ایمنی بپوشند.

مطالب پیشنهادی :

نکات مهم ترخیص از بیمارستان در زمان کرونا ویروس