نشانه های بروز ‌‌یائسگی را بیشتر بشناسید !

‌علائم ‌‌یائسگی

‌‌یائسگی یک فرایند بیولوژیکی طبیعی است. اما علائم جسمی مانند گرگرفتگی و علائم عاطفی یائسگی ممکن است خواب شما را مختل کنند، انرژی شما را کاهش دهند یا سلامت احساسی شما را تحت تاثیر قرار دهند. درمان های موثر بسیاری از تغییرات در شیوه زندگی تا هورمون درمانی وجود دارند.
از نشانه های ‌‌یائسگی عبارتند از :
  • گُرگرفتگی

گرگرفتگی باعث می‌شود که شما ناگهان یک گرمای شدید در صورت و بالاتنه‌تان احساس کنید. این حالت می‌تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه یا بیشتر طول بکشد. گرگرفتگی ممکن است چندین‌بار در روز یا چندبار در ماه اتفاق بیفتد.

• ‌تعریق شبانه

گرگرفتگی درهنگام خواب می‌تواند به تعریق شبانه منجر شود. تعریق‌های شبانه می‌توانند شما را بیدار کنند و باعث شوند درطول روز، بیشتر احساس خستگی کنید.

• ‌احساس لرز

پس از آ‌نکه بدن‌تان به‌دنبال یک گرگرفتگی خنک شد، شما ممکن است سرما، سردشدن پاها و لرز را تجربه کنید.

• ‌تغییرات واژن

خشکی واژن، احساس ناراحتی در طول رابطه‌ی جنسی، میل جنسی کم و نیاز فوری به ادرارکردن از علائم سندروم تناسلی ادراری یائسگی (GSM) هستند.

• ‌تغییرات احساسی

افسردگی خفیف، نوسانات خلقی و تحریک‌پذیری را شامل می‌شوند.

• ‌مشکلات خواب

به‌دلیل تعریق شبانه ممکن است برخی مشکلات مانند بی‌خوابی اتفاق بیفتند.

بیشتر بدانید : تاثیرات هورمون درمانی بر یائسگی و سرطان سینه

‌سایر علائم پیش‌یائسگی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

‌✔حساس‌شدن سینه‌ها
‌✔پریودهای سنگین‌تر یا سبک‌تر
‌✔بدترشدن سندروم قبل از قاعدگی یا PMS
‌✔خشکی پوست، چشم‌ها یا دهان

یائسگی

‌برخی از خانم‌ها نیز ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

‌▫️سردرد
‌▫️تپش قلب
‌▫️درد عضلانی و مفصلی
‌▫️مشکلات حافظه و تمرکز
‌▫️نازک‌شدن یا ریزش مو
‌▫️افزایش وزن

تشخیص یائسگی

علائم و نشانه های یائسگی در اکثر زنان معمولا به اندازه کافی بیانگر شروع دوره یائسگی هستند. اگر در مورد دوره های قاعدگی نامنظم یا گرگرفتگی نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید. در بعضی موارد ممکن است ارزیابی بیشتر توصیه شود.
به طور معمول برای تشخیص یائسگی انجام آزمایش لازم نیست. اما در شرایط خاص، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی سطح هورمون های زیر توصیه کند:

• هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و استروژن (استرادیول)، زیرا هنگام یائسگی سطح FSH افزایش و سطوح استرادیول کاهش می یابد.
  • هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)، زیرا کم کاری تیروئید می تواند علائمی مشابه علائم یائسگی ایجاد کند.

عملکرد جنسی بانوان در دوران یائسگی