پولیپ‌ دهانه رحم‌ ( علت ، علایم و راه پیشگیری )

پولیپ‌ دهانه رحم‌ چیست؟

پولیپ‌ دهانه رحم‌ عبارت‌ است‌ از رشد بافتی‌ كوچك‌، انگشتی شکل به رنگ بنفش، شكننده‌، پیاز مانند و دارای‌ ساقه‌ كه‌ بر روی‌ یا سطح‌ داخل‌ گردن‌ رحم‌ ظاهر می‌شود و طول آن معمولا کمتر از یک سانتی‌متر می‌باشد.

پولیپ‌ ممكن‌ است‌ یك‌ عدد یا متعدد باشد. بروز این بیماری در دوران بارداری معمولا بیشتر می‌باشد که علت آن می‌تواند افزایش استروژن در این دوره باشد.

مبتلایان عموماً یک پولیپ دارند ولی در مواردی ۲ و ۳ پولیپ هم دیده شده است. تشخیص قطعی این بیماری از طریق سونوگرافی صورت می‌پذیرد.

علائم پولیپ‌ دهانه رحم‌

نشانه های بیماری پولیپ دهانه رحم عبارتند از :

• ترشحات غیر طبیعی واژن‌
  • لكه ‌بینی‌ پس‌ از رابطه جنسی‌ یا دفع ادرار
  • لكه ‌بینی‌ غیر منتظره‌ بین‌ دوره‌های‌ قاعدگی
  • خونریزی شدید عادت ماهیانه
پولیپ دهانه رحم
پولیپ‌ دهانه رحم‌

علت پولیپ دهانه رحم چیست؟

پولیپ‌ گردن رحم‌ بر اثر التهاب‌ گردن‌ رحم‌ ناشی‌ از عفونت‌، تغییر بافت‌ پوششی‌، یا زخم‌ و همچنین دیابت بوجود می‌آید و به طور شایعی‌ همراه‌ با عفونت‌های‌ مزمن‌ در واژن یا گردن‌ رحم‌ می‌باشد.

پولیپ‌ معمولاً بیماری خوش‌خیمی به حساب می‌آید ولی در موارد نادر ممكن‌ است‌ معرف‌ مراحل‌ اولیه‌ سرطان‌ گردن‌ رحم‌ باشد.

بیشتر بدانید : سرطان دهانه رحم

راه‌های پیشگیری پولیپ‌ دهانه رحم‌

همانگونه که بیان شد این بیماری غالبا در اثر عفونت‌های واژن و یا گردن رحم بوجود می‌آید .

برای پیشگیری از این بیماری توصیه می‌گردد برای پیشگیری از بوجود آمد عفونت در اثر رابطه جنسی از کاندوم استفاده گردد و همچنین بهتر است لباس زیر نخی باشد؛ زیرا لباس‌های نخی از جمع شدن رطوبت و گرما که خود باعث عفونت‌های واژن می‌باشند جلوگیری می‌کند.

در اکثر موارد پولیپ‌ها قابل برگشت نمی‌باشد. فقط خانم‌هایی که پولیپ دارند در ریسک بالاتری برای پولیپ‌های بیشتر بعدی می‌باشند.