هفته هیجدهم بارداری

Untitledکودک شما چگونه تغییر می کند؟

اندازه كودك شما تقریبا ۱۴ سانتی متر (تقریبا به اندازه یك سیب زمینی بزرگ) و وزن او حدود ۲۲۰ گرم است. او مشغول خم كردن دستها و پاهایش است و شما به تدریج این حركات را بیشتر و بیشتر احساس خواهید كرد. رگهای خونی او را می توان از زیر پوست نازك و شفافش دید و گوشهای او اكنون در مكان نهایی خود قرار دارند و بخشهای بیرونی گوشهای او نیز پیدا هستند. دور اعصاب او با میلین (كه یك پوشش محافظ از جنس چربی است) در حال پوشیده شدن است و این فرآیند تا یكسال پس از تولد او نیز ادامه خواهد یافت. اگر كودك شما دختر است رحم و لوله های فالوپ او شكل گرفته و در محل نهایی خود قرار دارند. اگر كودك شما پسر است اندامهای جنسی او قابل مشاهده هستند هر چند ممكن است در سونوگرافی دیده نشوند.

شما چگونه تغییر می کنید؟

با افزایش اشتها و اندازه دور كمر، پوشیدن لباسهای گشادتر و راحت تر برای شما ضروری بنظر می رسد. به دنبال لباسهای حاملگی كه مناسب شكم برآمده شما باشند بگردید. لازم نیست هزینه زیادی برای این كار بپردازید. گاهی می توانید از دوستان و اقوام به امانت بگیرید یا لباسی را انتخاب كنید كه تا آخر بارداری و حتی مدتی بعد از آن قابل استفاده باشد.

ممكن است شنیده باشید كه در ۶ ماه آخر حاملگی بهتر است به طرف چپ بخوابید. علت آن این است كه اگر به پشت بخوابید رحم شما به استخوان لگنی فشار می آورد بویژه این فشار به سیاهرگ بزرگ تحتانی وارد می شود كه مسوولیت بازگرداندن خون از اندامهای تحتانی شما به قلب را بر عهده دارد. اگر به طرف چپ بخوابید این فشار از بین می رود. یك بالش بین پاها یا زیر كفل یا پای خود قرار دهید تا راحت تر باشید.

تغییرات بسیاری زیادی در سیستم قلبی- عروقی شما در حال اتفاق افتادن است و در سه ماهه دوم احتمالا فشار خون شما كمتر از معمول خواهد بود. در صورتی كه در حالت خوابیده یا نشسته قرار دارید به سرعت بلند نشوید زیرا ممكن است دچار سرگیجه شوید.

در صورتی كه تا به حال آزمایش سونوگرافی انجام نداده اید احتمالا این آزمایش را در این سه ماهه (معمولا بین هفته های شانزدهم تا بیستم) انجام خواهید داد. این آزمایش بدون درد به پزشك شما كمك خواهد كرد تا ببیند كه شما چند جنین در شكم خود دارید، وضعیت رشد كودك شما را ارزیابی كند، برخی عیوب مادرزادی احتمالی را چك كند، جفت و بند ناف را بررسی كند و اینكه آیا تاریخ تعیین شده برای تولد كودك شما دقیق است یا خیر؟ ممكن است شما كودك خود را در صفحه مخصوص سونوگرافی در حال حركت یا مكیدن انگشت ببینید. هنگامی كه برای آزمایش می روید همسر خود را هم ببرید و یك پرینت هم از عكس فرزند خود برای گذاشتن در اولین آلبوم عكس او بگیرید! می توانید قبلا بپرسید كه آیا می توانید دوربین هم با خود ببرید یا خیر و شاید بتوانید با یك ضبط صوت مراحل سونوگرافی را ثبت كنید.

Untitledخیلی عالی خواهد بود اگر بتوانید در یكی از كلاسهای مربوط به آموزشهای دوران بارداری و تمرینات زایمان ثبت نام كنید؛ در ایران فعلا این كلاسها بصورت منسجم و همگانی ارائه نمی شود، پس جستجوی خود را از همین حالا آغاز كنید. ممكن است بیمارستان شما كلاسهایی را برگزار كند، یا می توانید به توصیه های پزشك یا مامای خود و یا دوستانتان توجه كنید. وقتی زمان زایمان فرا برسد خواهد دید كه شركت در این كلاسها ارزش صرف وقت و هزینه را داشته است.Untitledاگر چه مقادیر بسیار کم ید برای بدن لازم است اما همین مقدار کم جهت سلامت مادر و کودک ضروری است. ید کافی را می توان از طریق مصرف غذاهای دریایی دوبار در هفته یا با مصرف نمک یددار به بدن رساند. در بعضی از نواحی که آب و خاک ید خود را از دست داده اند و بنابراین موادی که در این نواحی به عمل می آیند حاوی مقادیر کافی ید نیستند، پزشک مقادیر کم ید را به خانم باردار تجویز می کند که مصرف آن باید تحت نظر پزشک صورت گیرد چون ید اضافی می تواند باعث گواتر یا بزرگ شدن غده تیروئید جنین شود.Untitledاصلا نگران تپش قلب ناگهانی نباشید. تپش قلب در دوران بارداری بسیار رایج است زیرا حجم خون تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و لازم است که اکسیژن رسانی به جنین بیشتر شود. اگر کافئین زیادی مصرف کنید، قلبتان خیلی تند می زند بنابراین باید میزان مصرف آن را کم یا حذف کنید. معمولا تپش قلب یکی از علائم تیروئید فعال نیز هست. پس در معاینات پزشکی هرگونه علائم تیروئید را بگویید.Untitledجنین شما علاوه بر حرکت ظاهری، می تواند انگشتانش را هم حرکت دهد. او می تواند صداهای بلند را بشنود و واکنش نشان دهد. بعد از هر نماز دستتان را روی تربت بکشید و بر شکمتان بمالید. هر جه قدر که می توانید سوره “انبیا” را تلاوت کنید چون خواندن این سوره در دوران بارداری برای صالح شدن فرزند بسیار موثر است. خوب است بدانید که خوردن خربزه در این دوران باعث خوشرو و خوش خلق شدن فرزندتان می شود.Untitledبرای تقویت خود و بازیابی انرژیتان غذاهایی را بخورید که حاوی پروتئین هستند و ترکیبات کربوهیدرات مثل بیسکوئیت های سبوس دار با کره بادام زمینی یا یک کاسه برشتوک یا شیر بخورید. پروتئین باعث راه انداختن سیستم های عصبی مغزتان می شود و ترکیبی از کربوهیدرات ها موج آرام و پیوست های از انرژی به راه می اندازد و کمک می کند که سطح انرژی شما بالا بماند. پیاده روی هم با افزایش پمپاژ خون به قسمت های مختلف بدن به حفظ و بازیابی انرژیتان کمک می کند.