هفته هشتم بارداری

Untitled

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

اكنون اندازه كودك شما حدود ۱٫۶ سانتی متر (در حدود اندازه یك لوبیا قرمز) است. او مرتبا حركت می كند و تغییر مكان می دهد، هر چند شما تا چند هفته دیگر هم نمی توانید حركتهای او را در داخل رحم خود حس كنید. دنبالچه جنینی او در حال ناپدید شدن است و پلكهای او تقریبا به طور كامل چشمهایش را می پوشانند. هرچند هنوز هم پرده نازكی بین انگشتهای پا و دست او وجود دارد، اما این انگشتها در حال بزرگ شدن هستند. بازوهای او بزرگتر شده اند و دستهای او از مچ خم شده و به طرف قلبش قرار گرفته اند. مفصل زانوهای او شكل گرفته اند و احتمالا پاهای او به اندازه ای بزرگ شده اند كه بتوانند در جلوی بدن او به یكدیگر برخورد كنند. با صاف شدن بدن، سر او صافتر و عمودی تر می ایستد. مجاری تنفسی از حلق تا بخشهای ریه در حال رشد او كشیده شده اند. هر كدام از سلولهای عصبی مغز او هم شاخه هایی ایجاد می كنند تا با یكدیگر ارتباط برقرار كرده و اعصاب ابتدایی را ایجاد كنند. هرچند ممكن است شما دائما درباره جنسیت كودك خود فكر كنید، اما اندامهای تناسلی او آنقدر رشد نكرده اند كه جنسیت او را نشان دهند.

شما چگونه تغییر می کنید؟

وزن شما چندان افزایش پیدا نكرده است، اما مسلما برخی اندامهای شما (مثل سینه ها) در حال رشد هستند. شما به زودی به سوتین های بزرگتری نیاز خواهید داشت. همچنین ممكن است اندازه دور كمر شما نیز افزایش یابد، كه در این صورت مجبور خواهید شد شلوار جین دوست داشتنی خود را كنار بگذارید. تغییر دیگری كه چندان واضح نیست، افزایش حجم خون شماست؛ در اواخر دوران حاملگی، حجم خون شما ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از حالت عادی خواهد بود تا نیازهای كودكتان را برآورده كند. با افزایش حجم خون، نیاز بدن شما به آهن نیز افزایش پیدا می كند. ویتامینهای روزانه را به طور مرتب مصرف كنید تا مطمئن شوید كه آهن اضافی مورد نیاز را مصرف كرده و دچار كم خونی نخواهید شد.

تغییرات هورمونی ممكن است موجب شوند كه شما احساس خستگی یا تنبلی كنید. همچنین، نداشتن خواب خوب در شب هم یك مشكل معمول در این مرحله می باشد، مخصوصا اگر در شب احساس ناراحتی كنید یا مجبور باشید مرتبا به توالت بروید. تهوع و استفراغ متناوب نیز انرژی شما را كاهش می دهد. سعی كنید بین ۹ تا ۱۰ ساعت در شب بخوابید یا اینكه در طول روز كمی استراحت كنید.

Untitled

حاملگی موجب می شود اندام شما به سرعت تغییر كند، و در طی هفته های آتی، سینه و شكم شما بزرگتر خواهند شد. در گذشته، هنگام غذا خوردن، خرده های غذا روی دستمال غذا روی دامن شما می ریخت، اما از این به بعد، خرده های غذا از سینه شما پایین تر نخواهند رفت! همچنین با بزرگتر شدن كودك، خم شدن روی بشقاب برای شما سخت تر خواهد شد. پس مایع لكه بر بخرید تا برای اتفاقات آتی آماده باشید!

Untitled

آهن یکی از مواد معدنی است که برای ساخت گلبول های قرمز خون ضروری است و وقتی باردار می شوید بدنتان به آهن دو برابری نیاز دارد. بدون آهن کافی شما دچار کم خونی و فقر آهن می شوید. نوزادانی که از مادرانی با کم خونی بسیار شدید متولد می شوند، بیشتر در معرض خطر وزن کم و تولد زودرس قرار دارند.

برای جذب و دریافت آهن در وعده های غذایی خود، غذاهای حاوی آهن مانند : گوشت قرمز لخم، ماهی، مرغ، خشکبار، اسفناج، لوبیا و غلات غنی شده با آهن بخورید. از آنجا که ویتامین ها جذب آهن را بیشتر می کنند، غذاهای حاوی ویتامین C  مثل آب پرتقال یا توت فرنگی در کنار غذاهای غیر آهن مصرف کنید.

Untitledرویاها و خواب های دوران بارداری غالبا شبیه فیلم های ترسناک هستند. تصاویر عجیب مثل صحبت کردن با حیوانات یا تصادف ماشین کاملا در این دوران عادی هستند. ترکیب هورمون ها و اختلالات خواب در دوران بارداری باعث می شوند که خواب های طولانی و سبک تری نسبت به قبل داشته باشید. حتی ممکن است در مورد تولد یک نوزاد معلول یا بدون دست و پا خواب ببینید. این خواب ها از احساسات و افکار شما در طی بارداری نشات می گیرد و اینکه باید به زودی مراقب یک مخلوق کوچک و شکننده باشید.Untitledمراقبت مادر در این دوران بسیار ضروری است. اگر دچار ضربه شوید و یا از داروهای شیمیایی زیادی استفاده کنید، احتمال آسیب دیدگی در دستگاه عصبی جنین بسیار بالا خواهد بود. هم چنین در صورت ابتلا به سرخجه ممکن است جنین عقب ماندگی ذهنی پیدا کنید. توصیه می شود زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام و دعای علقمه به مدت ۴۰ روز بخوانید.Untitled

اگر همواره بیرون از خانه کار می کنید، از همان ابتدای بارداری در مورد شرایط بهداشتی یا هرگونه عوامل مربوط به کار که بر روی شما تاثیر دارد و ادامه ی کارتان با پزشکتان مشورت کنید. ادامه ی کار شما به عواملی مثل سلامت خودتان و جنین، سن بارداریتان، تعداد بارداری های پیش از این و هرگونه مشکلی که قبلا در دوران بارداری داشته اید، دارد. از کار بیش از ۸ ساعت در روز و ۵ روز در هفته اجتناب کنید و از تمامی ساعت استراحت و نهار استفاده نمایید.