هفته شانزدهم بارداری

Untitled

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

با طولی به اندازه ۱۱ سانتی متر و وزنی حدود ۱۱۰ گرم كودك شما به اندازه یك گلابی بزرگ شده است! با این حال در سه هفته آینده او به سرعت رشد خواهد كرد؛ وزن او دو برابر شده و چند سانتی متر به طول او اضافه خواهد شد. اكنون اعضای قسمت پایینی بدن او بیشتر رشد كرده اند. سر او صافتر قرار گرفته است و چشمهای او در جلوی صورتش جای دارند. گوشهای او هم در نزدیكی محل نهایی شان قرار دارند. برخی از اندامهای بدن او كه كامل تر هستند (از جمله سیستم گردش خون و مجاری ادراری) مشغول فعالیت می باشند. قلب او روزانه در حدود ۲۵ لیتر خون را پمپ می كند و كل خون او چندین بار در تمام بدن او می چرخد و در اواخر دوران حاملگی این مقدار به حدود ۱۹۰ لیتر افزایش می یابد. پوست سر او نیز در حال شكل گیری است، هر جند موهای او هنوز هم قابل تشخیص نیستند. چشمهای او با اینكه بسته هستند به آرامی حركت می كنند و حتی رشد ناخنهای انگشتان پای او آغاز شده است.

شما چگونه تغییر می کنید؟

آیا اطرافیانتان به شما گفته اند كه چقدر جذاب به نظر می رسید؟ سرخی گونه ها (ناشی از حاملگی) یك واقعیت است كه عامل آن افزایش جریان خون در سطح پوست بدن می باشد. با تثبیت مقادیر هورمونها و كم شدن حالتهای تهوع خود شما نیز لذت بیشتری از این دوران می برید. همچنین به علت كاهش شدید احتمال سقط جنین پس از هفته چهاردهم شما دلواپسی چندانی نسبت به سلامت كودك خود نخواهید داشت و این هم عامل دیگری برای خوب بودن حال شما است!

به زودی شما یكی از بهترین لحظات حاملگی را تجربه خواهید كرد: احساس كردن حركت كودكی كه در شكم دارید. برخی از خانمهای حامله این لحظه مهیج را در هفته شانزدهم تجربه می كنند در حالی كه اكثر خانمها باید تا هفته هجدهم یا بیشتر منتظر بمانند. اگر این اولین حاملگی شماست چندان دلواپس نباشید. ممكن است این اتفاق تا هفته بیستم هم رخ ندهد. اولین حركتهای كودك ممكن است مثل لرزش حركت حبابهای هوا یا حتی شبیه به درست كردن ذرت بوداده به نظر بیایند. در هفته های بعد شما مطمئنا لگد زدن كودك را احساس خواهید كرد.

Untitledحتی اگر در خانه می مانید برای یك آخرهفته رمانتیك برنامه ریزی كنید؛ وقتی نوزاد شما به دنیا بیاید دیگر شما و همسرتان قادر نخواهید بود كه یك آخر هفته را به تنهایی با هم بگذرانید. این موقعیت را از دست ندهید. بیشتر از این هم صبر نكنید زیرا با آغاز سه ماه سوم ممكن است مسافرت برای شما بسیار خسته كننده و زجرآور شود. اگر نمی توانید به مسافرت بروید در شهر خود بگردید و از مصاحبت با یكدیگر لذت ببرید. حتی یك شام دونفره و سینما هم می تواند گزینه خوبی باشد!Untitledاگر جز آن دسته از خانم های باردار هستید که دلتان می خواهد غذاهایی مانند کوکو گوشت، ماکارونی، پنیر، سوپ جو، اسپاگتی، کوفته ریزه، پوره سیب زمینی و شیرینی های شکلاتی خانگی بخورید، این غذاها را به عنوان یک بخش مفید در برنامه غذایی دوران بارداریتان قرار دهید. جایگزین کردن مواد در دستورهای غذایی، پایه و اساس برای غذاهای این دوره است. اگر می خواهید کوکوی گوشت بپزید، از گوشت لخم چرخ کرده ۹۳ درصد با ترکیب از گوشت گوساله و بوقلمون یا سینه چرخ کرده استفاده کنید. هویج چرخ کرده، کدوی سبز یا سایر سبزیجات و جوانه غلات را باهم مخلوط کنید .ماکارونی را با پنیر کم چرب تهیه کنید و غذاها را به جای سرخ کردن، آب پز کنید و پوره سیب زمینی را با کمی روغن زیتون و تکه های پارمیزان به جای کره و نمک بخورید.Untitledهفته شانزدهم، نقطه تغییر در دوران بارداری شماست. تعجب نکنید اگر بعد از یک روز پرکار شما همچنان انرژی دارید که به خرید لوازم بچه یا ملاقات دوستان و آشنایانتان بروید. در مرحله به دلیل کاهش هورمون های بارداری، انرژی شما بازگشته و حالت تهوعتان کمتر شده است و احساساتتان تحت کنترل هستند. اما اگر هنوز گاهی اوقات احساس خستگی و افسردگی کردید، نگران نباشید. اگر فرزند اولتان است احتمال دارد گاهی این احساس را داشته باشید که آمادگی مادر شدن را ندارید و یا اگر فرزند دیگری دارید ممکن است فکر کنید که از عهده کارها برنمی آیید. بهتر است بیشتر با همسرتان درباره  چگونگی نگهداری از نوزاد صحبت کنید.Untitledهر روز بر دو عدد انجیر سوره والتین بخواند و آن را ناشتا بخورید. خوب است بدانید که نام کودک را بهتر است قبل از چهار ماه و ده روز انتخاب کنید. توصیه شده است که در این دوران ۴۰ شب جمعه و یا ۴۰ شب، سوره های حدید، حشر، تغابن، جمعه و صف را قبل از خواب بخوانید. اگر می خواهید خودتان و فرزندتان پوستی زیبا، شاداب و لطیف داشته باشید آب آناناس را همراه با یک قاشق عسل بخورید.Untitledبالا رفتن سطح هورمون ها در بدنتان باعث می شود که آب بیشتری جذب کنید و به همین خاطر پاهایتان ورم می کند. برای جلوگیری از هرگونه مشکل و ناراحتی، چندین بار در روز به مدت ۲۰ دقیقه پاهایتان را بالاتر از قلبتان ببرید. می توانید در حالت نشسته، یک پای خود را بالا ببرید و مچ پای خود را ۲ بار در هر جهت بچرخانید و یا سعی کنید که با پاهایتان حروف الفبا را به آرامی بنوییسید. به یاد داشته باشید که افزایش بیش از حد وزن در دوران بارداری ممکن است وضعیت پاهایتان را بدتر کند، بنابراین مراقب افزایش وزنتان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *