هفته دوازدهم بارداری

Untitled

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

اندازه كودك شما به حدود ۵ سانتی متر یعنی تقریبا اندازه یك لیموترش رسیده است و حدود ۱۵ گرم وزن دارد. صورت او به صورت یك انسان كامل شباهت بیشتری دارد. چشمهایش كه در ابتدا در دو طرف صورت او شكل گرفته بودند، به یكدیگر نزدیكتر شده اند و گوشهای او در نزدیكی مكان نهایی خود در دو طرف سر او قرار دارند. روده های كودك شما، كه آنقدر سریع رشد كرده اند كه تا حدی وارد بند ناف او هم شده بود، حركت بازگشتی خود را به سمت حفره شكمی آغاز می كند. كلیه های او، ادرار را در مثانه جمع آوری می كنند. سلولهای عصبی او به سرعت زیاد شده اند و ارتباطات عصبی مغز در حال شكل گیری هستند. اكنون ممكن است كودك شما واكنشهای بیشتری مثل مكیدن نشان بدهد؛ اگر شما به شكم خود فشار وارد كنید، او حتی ممكن است در داخل رحم شما پیچ و تاب هم بخورد؛ با این حال برای چند هفته دیگر هم شما قادر به احساس كردن حركات او نخواهید بود.

شما چگونه تغییر می کنید؟

رحم شما بر روی استخوانهای لگنی در حال بزرگ شدن است و پزشك شما می تواند بخش بالایی رحم را در قسمت پایین شكم شما احساس كند. هرچند تا چند هفته دیگر هم شما به لباس حاملگی احتیاج نخواهید داشت، اما مطمئنا احساس كرده اید كه اندازه دور كمر شما در حال بزرگ شدن است و در لباسهای گشادتر احساس راحتی بیشتری می كنید.

همچنین ممكن است شما سوزش معده را تجربه كرده باشید؛ در این حالت شما سوزشی را كه معمولا از پایین جناق سینه شروع شده و تا حلق ادامه پیدا می كند، احساس می كنید. این حالت به خاطر تغییرات هورمونی و همچنین تغییرات اندام شما رخ می دهد و ممكن است موجب شود كه از غذا یا خواب خود لذت كافی نبرید. در این حالت، خوردن مقادیر كم غذا و پرهیز از مصرف غذاهای سرخ شده، چرب، تند و ادویه دار كه مشكل را شدیدتر می كنند، می تواند كمك كننده باشد.

Untitled

بسیاری از خانم های فکر می کنند که اصلا نباید از میان وعده ها استفاده کنند، اما متخصصین رژیم غذایی به خانم های باردار، مصرف میان وعده ها را توصیه می کنند. صرف ۶ وعده غذایی به جای ۳ وعده در روز می تواند مانع ترشی معده شود و سطح قند خون را متعادل نگه دارد. خوردن میان وعده ها در روز به معنای این نیست که مدام به سراغ شکلات و آبنبات بروید! میان وعده های غذایی باید بین صبحانه، نهار، نهار و شام و قبل از خواب باشد که فرصت بهتری برای دریافت ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، فیبر و دیگر مواد مغذی است.

  • ماست، سبزیجات و میوه تازه بخورید.
  • آب میوه کاملا طبیعی و خنک بنوشید.
  • پنیر کم چرب و بیسکویت های سبوس دار بخورید.
  • فلفل های قرمز یا سبز بخورید.
  • نان های حلقه ای با میوه های طبیعی را فراموش نکنید.
  • تکه های میوه با کره بادام زمینی بخورید.Untitledبارداری در تمام قسمت های بدن شما حتی روی بینی تان تاثیر می گذارد. هورمون های بارداری می تواند باعث گرفتگی بینی شود. اگر دچار گرفتگی شدید بینی در هنگام خواب می شوید، یک بخور روشن کنید. اسپری های نمکی هم در این شرایط می توانند مفید باشند ولی از داروهای آبریزش بینی یا سایر داروها استفاده نکنید و اگر در بینی خود احساس خشکی می کنید، آن را با مالیدن وازلین نرم نمایید.Untitledمادر در دوران بارداری دچار نوسانات روحی و خلقی می شود. به طوری که حساس و تحریک پذیر شده و دچار خلق و خوی دوگانه ای می شود که حتی همسرش را نیز متعجب خواهد کرد. بی شک آرامش روحی و معنوی شما در طی دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا جنین تحت تاثیر محیط اطرافش می باشد و بی شک، مادر نزدیکترین محیط به اوست. برای کسب آرامش دعای توسل را ۴۰ بار بخوانید.

    Untitledاگر استرس و فشار باعث می شود که خوابتان نبرد، قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید، ورزش های تنفسی و هوازی را انجام دهید یا از همسرتان بخواهید به آرامی ماساژتان دهد. سعی کنید به تدریج روی پهلو خوابیدن را تمرین کنید. هر چه از بارداریتان می گذرد، افزایش وزن جنین می تواند به قسمت های انتهایی بدن شما فشار وارد کند. برای مرقبت از شکمتان در زمان خواب می توانید از بالش های بزرگ بارداری استفاده کنید و با قرار دادن یک بالش اضافه زیر سر، آن را بالا نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *