هفته دهم بارداری

Untitled

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

كودك شما دیگر یك رویان كوچك نیست! هرچند او بزرگتر از یك خرما نیست، یعنی طول بدن او از فرق سر تا انتهای بدن تنها در حدود ۲٫۵ سانتی متر یا كمی بیشتر است و كمتر از ۸ گرم وزن دارد، اما بحرانی ترین مرحله رشد خود را پشت سر گذاشته است. اكنون مرحله موسوم به دوره جنینی آغاز شده است، كه در این مرحله، بافتها و اندامهای بدن او به سرعت رشد كرده و كامل می شوند. اكنون اندامهای حیاتی او شامل كبد، كلیه، روده ها، مغز و ریه ها در محل خود قرار داشته و در حال آغاز كردن فعالیت خود هستند؛ هر چند این اندامها در ادامه دوران حاملگی به رشد خود ادامه می دهند. كبد او به ساختن گلبولهای خونی مشغول است و دیگر به كیسه زرده كه قبلا این سلولها را تامین می كرد نیازی نیست و این بافت به تدریج از بین می رود.

در سه هفته آینده، بیشتر از دوبرابر خواهد شد و به حدود ۷٫۵ سانتی متر خواهد رسید. سر او در مقایسه با چند هفته قبل نسبتا كوچكتر است، اما هنوز هم تقریبا نیمی از طول بدن او را تشكیل می دهد. پیشانی او موقتا مغز در حال رشد او را به صورت متورم در بر گرفته و جلوتر از سر او قرار دارد؛ پیشانی او در آینده عقبتر خواهد رفت و ظاهر كودك شما به یك انسان كامل شبیه تر خواهد شد. هر روز جزئیات بیشتری بر روی بدن او ظاهر خواهند شد: ناخنهای انگشتان دست و پا، و موهایی شبیه به كرك هلو. انگشتان او اكنون كاملا از یكدیگر جدا شده اند؛ بازوها در محل آرنجها خمیده شده و انحنای كمی پیدا كرده اند؛ دستانش از مچ خم شده و روی قلبش قرار گرفته اند؛ پاهای او بزرگتر شده اند؛ و احتمالا پاهای او به اندازه ای بزرگ شده اند كه بتوانند در جلوی بدن او به یكدیگر برخورد كنند. او مشغول بلعیدن مایع آمنیوتیك بوده و با پاهایش لگد می زند!

اگر قادر بودید كودك خود را در این هفته نگاه كنید، می توانستید شكل كلی ستون فقرات او را از زیر پوستش كه به كلفتی یك كاغذ پوستی است ببینید. اعصاب او از طرف نخاع در حال شكل گیری می باشند.

شما چگونه تغییر می کنید؟

اكنون اندازه رحم شما دوبرابر شده است. قبل از حامله شدن، رحم شما به اندازه یك گلابی بود. در این هفته، اندازه آن در حدود یك گریپ فروت می شود. در معاینه بعدی توسط پزشك، ممكن است بتوانید به كمك گوشی طبی كه پزشك بر روی شكم شما حركت می دهد، صدای ضربان قلب تند كودك خود را بشنوید. برخی از خانمها می گویند كه صدای قلب كوچك كودكشان شبیه به صدای اسبهایی است كه چهار نعل می دوند و شنیدن این صدا برای اولین بار، یكی از بهترین لذتهای سه ماهه اول حاملگی است.

Untitledبستگی به قابلیت بدنی خود، می توانید در دوران حاملگی خود، فعالیتهای متنوعی را انجام دهید. شنا و پیاده روی بهترین انتخابها برای كل نه ماه حاملگی هستند. ورزش میزان كشیدگی طبیعی، قدرت و استقامت عضلات را ارتقا می دهد. این موارد می توانند به شما در تحمل وزن اضافی دوران حاملگی كمك كنند، شما را برای فشار فیزیكی زایمان آماده كرده و پس از زایمان، بازگشت اندام شما به حالت طبیعی را آسانتر كنند. متاسفانه، دلیلی در دست نیست كه نشان دهد تمرینات ورزشی منظم، طول زایمان را كاهش می دهند.Untitled

ماهی یکی از غذاهای بسیار عالی و منبعی از پروتئین است که چربی های اشباع شده کمی دارد و غنی از اسیدهای چرب امگا۳ می باشد که به ساخت و نگهداری مغز و سیستم عصبی کمک می کند، اما نکته قابل توجه این است که تمام ماهی ها و صدف ها حاوی رگه هایی از جیوه هستند که این موضوع می تواند برای خانم های باردار خطرناک باشد زیرا امکان دارد به سیستم عصبی جنین آسیب برساند.

  • گوشت کوسه، نیزه ماهی و ماهی مهره دار و ماهی های پررنگی که عمر طولانی دارند، نخورید.
  • در هفته تنها ۳۰ گرم ماهی یا صدف دارای جیوه کم بخورید. ماهی هایی مثل میگو، تن کنسرو شد، ماهی آزاد، ماهی مرکب، قزل الای تازه جیوه ی کمی دارند.
  • هرگز ماهی خام مصرف نکنید.Untitledمانند بسیاری از تغییراتی که در دوران بارداری روی می دهد، هورمون ها نیز دگرگونی هایی را در سطح تمایلات جنسی ایجاد می کنند. ممکن است برای برخی از خانم ها، بارداری حس جدید و تمایل بیشتری به عشق بازی ایجاد کند. در حالی که برای بعضی دیگر ممکن است این حس کاملا متفاوت بوده و آنها را دچار ناراحتی کند. عده ای از خانم ها هم یک روز کاملا احساسی و روز بعد به خاطر تغییرات در سطح هورمون هایشان کاملا سرد و خشک هستند. اگر علاقه چندانی به برقراری رابطه جنسی با همسرتان ندارید، صبور باشید. این وضعیت تا پایان سه ماهه دوم از بین خواهد رفت.Untitledقبل از نماز دستتان را روی شکمتان بگذارید و صلوات کبیره را قرائت کنید. گندم، گوشت و شیر بخورید و صبح ها کمی عسل بخوردید. از همسرتان بخواهید تا دست بر پهلوی راست شما بگذارد و هفت بار سوره “قدر” را بخواند، توصیه شده این عمل هر ماه تکرار شود. سوره “یس” را ۴۰ روز بخوانید و به انار فوت کرده و آن را میل نمایید. از سبزیحاتی مانند ریحان، نعناع و گیاهان صحرایی مانند شنک و وانک یا آویشن دم کرده میل نمایید زیرا در روحیه بچه و طراوت و نشاط او تاثیر گذار است.Untitledیکی از مسائل رایج در دوران بارداری یبوست است. یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از یبوست بیرون رفتن و پیاده روی است. سعی کنید برای پیشگیری و رفع یبوست، مایعات بیشتری بنوشید و از غذاهایی با فیبر بالا استفاده کنید. برای کسب اطمینان از دریافت ۳۰-۲۵ گرم فیبر در روز به توصیه های زیر توجه نمایید :
    • سبزیجات خام بخورید و یا آنها را با بخار تا حدی بپزید که نرم شوند.
    • از آب میوه و سبزیجات به جای خود میوه و سبزیجات استفاده نکنید.
    • پوست میوه ها را نکنید و برای شستن میوه ها از آب گرم استفاده کنید تا باکتری های آنها از بین برود.
    • صبح ها ناشتا ۲ لیوان آب سرد بنوشید.
    • بعد از هر وعده غذایی یک قاشق مرباخوری روغن زیتون میل نمایید.

2 دیدگاه در “هفته دهم بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *