عوارض احتمالی عمل کورتاژ چیست؟

بررسی عوارض احتمالی عمل کورتاژ

در مقاله ای که امروز برای شما خوانندگان گرامی گردآوری شده است به بررسی عوارض احتمالی عمل کورتاژ خواهیم پرداخت. این مطلب از نظر علمی به تأیید دکتر فرشته دانشمند متخصص زنان اصفهان رسیده است. اگرچه به‌ندرت اما پروسه کورتاژ با احتمال بروز برخی عوارض جانبی همراه است از جمله:

آسیب به دهانه رحم

اگر دهانه رحم در حین پروسه کورتاژ پاره شود، پزشک برای متوقف کردن خونریزی، فشار دادن ناحیه موردنظر یا استعمال دارو را توصیه می‌کند. گاهی نیز زخم را با بخیه می‌بندد. اگر دهانه رحم قبل از پروسه کورتاژ با استفاده از دارو نرم شده باشد، ممکن است از بروز این عارضه جلوگیری شود.

عفونت

همیشه زمانی که ابزاری درون رحم قرار می‌گیرند، احتمال بروز عفونت وجود دارد. اکثر انواع عفونت‌ها را می‌توان به‌راحتی با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان کرد. این عفونت ممکن است ناشی از باکتری‌هایی باشد که در حین یا بعدازاین پروسه، از واژن به رحم منتقل می‌شوند.

علائم عفونت اغلب شامل ترشحات واژینال، احساس گرفتگی و درد در ناحیه رحم و تب هستند. در صورت درمان فوری، عفونت سبب بروز عوارض طولانی‌مدت نمی‌شود. بااین‌حال، گاهی ممکن است عفونت سبب شکل‌گیری اسکار در رحم، لوله‌های فالوپ یا تخمدان‌ها شود که این امر می‌تواند باردار شدن در آینده را دشوار کند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : دلایل انجام انواع عمل کورتاژ

سوراخ شدن رحم

این عارضه اگرچه نادر است، اما در زنانی که در زمان انجام این پروسه این شرایط را دارند رایج است:

• زنانی که عفونت رحمی دارند
  • زنان سالخورده که در دوران پس از یائسگی هستند.
  • اگر این پروسه برای سقط جنین انجام شود
  • اگر پزشک به وجود این عارضه شک کند از بیمار می‌خواهد که برای تحت‌نظر قرارگرفتن یا جراحی در بیمارستان بماند.

سندرم آشرمن

این یک عارضه نادر است که شامل تشکیل بافت اسکار در رحم است. سندرم آشرمن در اثر خراشیدن تهاجمی یا واکنش غیرطبیعی بدن به خراشیدن ایجاد می‌شود. در این شرایط زخم‌های ضخیمی ایجاد می‌شوند که می‌توانند رحم را به طور کامل پر کنند. این وضعیت ممکن است سبب ناباروری و قطع دوره‌های قاعدگی شود.

بیماری تشخیص داده نشده

ازآنجایی‌که پروسه کورتاژ نمی‌تواند به طور کامل آندومتر (بافت پوششی رحم) را حذف کند، این احتمال وجود دارد که بیماری فرد تشخیص داده نشود. به همین علت است که این پروسه اغلب به همراه هیستروسکوپی (بررسی پوشش رحم با کمک ابزاری که امکان تصویرسازی را فراهم می‌کند) انجام می‌شود.

عوارض احتمالی عمل کورتاژ چیست؟ | متخصص زنان اصفهان

مواردی که عمل کورتاژ توسط پزشک توصیه نمی‌ شود

پزشک در شرایط زیر کورتاژ را انجام نمی‌دهد، مگر در موارد اضطراری:

عفونت لگن:

اگر عفونتی در اندام‌های تناسلی دارید، این احتمال وجود دارد که ابزار جراحی‌ای که وارد واژن و دهانه رحم می‌شوند، باکتری‌ها را از ناحیه واژن یا دهانه رحم به داخل رحم منتقل کنند. همچنین احتمال آسیب‌دیدن بافتی که دچار عفونت شده نیز وجود دارد. به همین دلیل، ممکن است پزشک توصیه کند که صبر کنید تا عفونت کاملا با آنتی‌بیوتیک از بین برود و سپس کورتاژ را انجام دهید.

اختلالات لخته شدن خون:

متوقف شدن خونریزی پس از کورتاژ تا حد زیادی به توانایی طبیعی بدن برای لخته شدن خون بستگی دارد؛ بنابراین زنانی که دارای برخی از اختلالات خاص مرتبط با خون هستند معمولا نباید این عمل را انجام دهند.

بیماری‌های جدی:

به‌عنوان‌مثال، بیماری‌های قلبی و ریوی می‌توانند بیهوشی عمومی و گاهی بی‌حسی موضعی را خطرناک کنند.

در صورت مشاهده چه علائمی پس از عمل کورتاژ باید به پزشک مراجعه کنید؟
اگر پس از پروسه کورتاژ، علائم زیر را تجربه کردید با پزشکتان تماس بگیرید:

• سرگیجه یا سبکی سر که ادامه دارد و تشدید می‌شود.
  • درد و گرفتگی عضلاتی که بیش از ۴۸ ساعت طول می‌کشد.
  • دردی که به‌جای بهترشدن بدتر می‌شود.
  • ترشحات بدبو از واژن

بارداری بعد از کورتاژ

بسیاری از زنان نگران آسیبی هستند که پس از پروسه کورتاژ به رحم وارد می‌شود. اما آیا واقعا انجام کورتاژ می‌تواند روی توانایی باروری در آینده تاثیر منفی بگذارد؟ طبق اظهارات پزشکان، اگر پروسه کورتاژ به‌درستی انجام شود، هیچ تاثیر منفی‌ای روی توانایی باروری در آینده نخواهد داشت.

به‌طورکلی دو رویداد بسیار نادر مرتبط با کورتاژ وجود دارند که می‌توانند احتمال بارداری را کاهش دهند. اول این که اگر فرد هنگام انجام کورتاژ دچار عفونت‌های مرتبط با این پروسه شود، ممکن است دچار چسبندگی رحم شود. چسبندگی رحم می‌تواند احتمال باردار شدن در آینده را به طور چشمگیری کاهش دهد. چسبندگی رحم (که به‌عنوان سندرم آشرمن نیز شناخته می‌شود) زمانی رخ می‌دهد که بافت اسکار بین دیواره‌های داخلی رحم ایجاد می‌شود و سبب می‌شود دیواره‌ها به هم بچسبند.

| دکتر فرشته دانشمند را در اینستاگرام دنبال کنید

همچنین، اگر فرد درگذشته چندین بار سقط جنین داشته، این وضعیت باعث می‌شود که به میزان بیشتری در معرض عدم بارداری قرار داشته باشد. اگرچه برخی از بیمارانی که سقط‌های مکرر دارند فکر می‌کنند که پروسه کورتاژ سبب بروز مشکلات باروری می‌شود، اما در واقع سقط‌های متعدد و مکرر هستند که با سقط‌های آینده مرتبط‌اند.

طبق اظهارات پزشکان اگر فرد دچار سقط جنین شده باشد، بهتر است پروسه کورتاژ را انجام دهد تا این که اجازه دهد رحم خودبه‌خود پاک‌سازی شود. یک مطالعه نشان داد که تقریبا ۹۰ درصد از زنانی که پروسه کورتاژ را انجام داده بودند، در عرض یک سال پس از این که برای دوباره باردار شدن تلاش کردند، توانستند باردار شوند.

مطالعه بیشتر:

دلایل بروز ماسک حاملگی چیست؟

علت افزایش حس بویایی در بارداری چیست؟

روش های جلوگیری از کاهش اشتها در سه‌ماهه‌ی سوم بارداری