علائم و نشانه های بوجود آمدن زخم دهانه رحم (سرویسیت)

بررسی علائم و نشانه های بوجود آمدن زخم دهانه رحم (سرویسیت)

مقاله ای که امروز برای شما خوانندگان گرامی گردآوری شده است علائم و نشانه های بوجود آمدن زخم دهانه رحم (سرویسیت) رامورد بررسی قرار خواهد داد. این مطلب از نظر علمی به تأیید دکتر فرشته دانشمند متخصص زنان اصفهان رسیده است.

سرویسیت یا زخم دهانه رحم

دهانه رحم یا سرویکس مجرای باریکی است که رحم و واژن را به هم متصل می‌کند. هر ماه خون قاعدگی از رحم از طریق دهانه رحم خارج شده و وارد واژن می‌شود. هنگامی که یک زن بچه‌دار می‌شود، دهانه رحم منبسط می‌شود تا به کودک اجازه دهد تا وارد کانال زایمان شود.

بااین‌حال اگر چیزی دهانه رحم را تحریک کند و ملتهب شود، به این عارضه سرویسیت، التهاب یا زخم دهانه رحم گفته می‌شود. اگرچه برخی از افراد ممکن است طی این التهاب هیچ علائمی تجربه نکنند، بااین‌حال، این عارضه اغلب با ترشحات واژینال، خونریزی یا مقاربت دردناک یا تحریک فرج یا واژن همراه است. افراد ممکن است به سرویسیت حاد (که معمولاً در اثر عفونت ایجاد می‌شود) یا مزمن (که معمولاً در اثر تحریک ایجاد می‌شود) دچار شوند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : علائم و عوامل انواع بیماری‌های واژن

این بیماری در اکثر موارد، با کمک آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. اما در سایر موارد، لیزردرمانی یا … صورت می‌گیرد. این بیماری مسری است و می‌تواند به شریک جنسی شما منتقل شود؛ بنابراین، حداقل تا هفت روز پس از تشخیص و دریافت درمان (حتی در صورت نداشتن علائم بیماری) از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنید.

علل زخم دهانه رحم

عفونت، دلیل اصلی ابتلای افراد به سرویسیت حاد است. این عفونت در اثر ورود باکتری به داخل رحم اتفاق می‌افتد. علل شایع سرویسیت عفونی عبارت‌اند از:

• باکتری‌های استافیلوکوک یا استرپتوکوک
  • کلامیدیا (که حدود ۴۰ درصد موارد سرویسیت مربوط به کلامیدیا را به خود اختصاص می‌دهد)
  • سوزاک
  • تبخال تناسلی (HSV-2)
  • تریکومونیازیس
  • مایکوپلاسمای تناسلی

علل غیرعفونی دهانه رحم شامل قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی یا تحریک مکانیکی است. این موارد نیز شامل:

• تحریک شیمیایی ناشی از اسپرم کش‌ها یا لاتکس مورداستفاده در کاندوم
  • واکنش به دیافراگم‌ها، کلاهک‌های دهانه رحم، تامپون‌ها یا پساری‌های وارد شده (پساری یک وسیله انعطاف‌پذیر برای نگه‌داشتن اندام‌های داخلی لگن است)
  • پرتودرمانی یا بیماری‌های التهابی سیستمیک (درمان سرطان یا مراحل پیشرفته سرطان دهانه رحم ممکن است بر بافت دهانه رحم تأثیر بگذارد. این مورد نادر است
  • اما ممکن است منجر به بروز علائم التهاب دهانه رحم شود)

توجه: بارداری نیز می‌تواند با تاثیر بر سطح هورمون‌ها منجر به سرویسیت یا التهاب دهانه رحم شود. زیرا دهانه رحم در این دوران از زندگی بسیار حساس‌تر است.

علائم و عوامل انواع بیماری‌های واژن | متخصص زنان اصفهان

افراد مستعد به ابتلا

افرادی که چندین شریک جنسی یا رفتارهای جنسی پرخطر دارند در معرض خطر ابتلا به سرویسیت هستند. همچنین افرادی که سابقه بیماری‌های آمیزشی و عفونت‌های مقاربتی (STDs و STIs) دارند، یا آن‌هایی که شریک جنسی‌شان دچار این بیماری‌هاست بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت دهانه رحم هستند.
اما اعمال جنسی تنها دلیل ابتلا به این عارضه نیستند. به‌طوری‌که برخی از افراد در اثر تحریک ناشی از تامپون یا دیافراگم و . … نیز ممکن است دچار زخم واژن شوند.

| دکتر فرشته دانشمند را در اینستاگرام دنبال کنید

نشانه‌های زخم دهانه رحم

تنها راه مطمئن برای اطلاع از ابتلا به سرویسیت این است که علائم خود را با ارائه‌دهنده مراقبت‌های سلامتی خودارزیابی کنید. نشانه‌های التهاب دهانه رحم عبارت‌اند از:

• ترشحات غیرطبیعی واژن که ممکن است زرد، سفید یا خاکستری باشد و باعث بوی بد واژن شوند
  • احساس فشار یا درد در لگن یا شکم
  • خونریزی خفیف غیرمنتظره واژینال (مانند خونریزی بعد از برقراری رابطه جنسی یا بین دوره‌های قاعدگی)
  • مقاربت دردناک
  • احساس درد در حین معاینات دهانه رحم
  • تب (به‌ندرت)
  • دفع ادرار مشکل، دردناک یا مکرر
  • سوزش و خارش واژن

اگر متوجه هر یک از علائم فوق شدید یا در گذشته دچار عارضه بیماری مقاربتی STD بودید، دراسرع‌وقت به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. همچنین به یاد داشته باشید که سرویسیت همیشه توسط بیماری‌های مقاربتی ایجاد نمی‌شود و برخی از موارد ناشی از صدمات، آلرژی یا عدم تعادل باکتریایی نیز باعث بروز این عارضه در فرد می‌شود.

ازآنجایی‌که برخی از افراد علائم زخم واژن را تجربه نمی‌کنند. باید، برای تشخیص وجود هرگونه ناهنجاری تحت معاینات منظم توسط متخصص زنان قرار گیرند.

مطالعه بیشتر:

رعایت نکات بهداشتی در ناحیه تناسلی

عوارض احتمالی عمل کورتاژ چیست؟

روش های جلوگیری از کاهش اشتها در سه‌ماهه‌ی سوم بارداری