روش های پیشگیری و درمان سروسیت یا زخم دهانه رحم

بررسی روش های پیشگیری و درمان سروسیت یا زخم دهانه رحم

در مطلب امروز به بررسی روش های پیشگیری و درمان سروسیت یا زخم دهانه رحم می پردازیم. این مطلب از نظر علمی به تأیید دکتر فرشته دانشمند متخصص زنان اصفهان رسیده است. اگرچه همیشه نمی‌توان از ابتلا به زخم واژن پیشگیری کرد، اما می‌توان با انجام رابطه جنسی ایمن، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد. به‌عنوان‌مثال با استفاده مداوم و صحیح از کاندوم قبل از برقراری رابطه جنسی، می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا که می‌توانند منجر به التهاب دهانه رحم شود به‌شدت کاهش داد.

همچنین تا جای ممکن نباید از محصولات بهداشتی زنانه مانند تامپون و یا صابون‌های معطر استفاده کنید، چراکه این محصولات ممکن است منجر به التهاب واژن و دهانه رحم شوند. همچنین پوشیدن لباس زیر نخی یا لباس زیری که قابلیت تنفس داشته باشد، از ایجاد رطوبت و باکتری که منجر به عفونت می‌شود تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : بهتر است قبل از پروسه کورتاژ بدانید

نزدیکی طولانی‌مدت با یک شریک جنسی سالم و متعهد نیز می‌تواند احتمال ابتلا به STI را کاهش دهد. در غیر این صورت، حتما تعداد افرادی که با آن‌ها رابطه جنسی دارید را محدود کنید یا با فردی که زخم دستگاه تناسلی یا ترشحات غیرمعمول از آلت تناسلی خود دارد، نزدیکی نکنید. همچنین اگر دچار دیابت هستید، قند خون خود را به طور منظم کنترل کنید.

فریز زخم دهانه رحم

اگر عفونت دهانه رحم شما ناشی از دیسپلازی دهانه رحم یا زخم دهانه رحم باشد، پزشک کرایوسرجری انجام می‌دهد. کرایوسرجری دهانه رحم شامل فریز و انجماد فوق‌العاده بافت سرویکس به‌منظور از بین بردن بافت غیرطبیعی آن می‌باشد. البته نیترات نقره هم می‌تواند سلول‌های غیر عادی را از بین ببرد. البته توجه داشته باشید که این روش باعث کاهش دقت در نتایج حاصل از تست پاپ‌اسمیر می‌شود (پاپ‌اسمیر: نوعی روش تشخیصی برای بررسی سرطان دهانه رحم می‌باشد).

درمان زخم دهانه رحم

تصمیم برای انجام درمان تجربی یا هدفمند در زنان مبتلا به سرویسیت باید پس از درنظرگرفتن عواملی چون سن، زمینه اپیدمیولوژیک و دردسترس‌بودن تست‌های تشخیصی اتخاذ شود. در مورد زنان با خطر بالای عفونت ناشی از این عوامل بیماری‌زا (به‌عنوان‌مثال در سنین کمتر از ۲۵ و آن‌هایی که شریک جنسی جدید و یا مبتلا به STI دارند)، درمان تجربی توصیه شده شامل C. trachomatis و N. gonorrhoeae است، به‌خصوص اگر تست‌های تشخیصی مناسبی چون NAA در دسترس نباشد. برای زنان با خطر پایین ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، درمان- در انتظار نتایج آزمایش‌های تشخیصی- می‌تواند به تعویق بیفتد.

علائم و عوامل انواع بیماری‌های واژن | متخصص زنان اصفهان

لیزر زخم دهانه رحم

سوزاندن (کوتر یا لیزر کردن)، درمانی است که برای ازبین‌بردن سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم استفاده می‌شود تا سلول‌های طبیعی به‌راحتی بتوانند در محل خود رشد کنند. این تراپی، در کلینیک سرپایی بیمارستان و با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و اکثر زنان تنها به یک جلسه درمان با آن نیاز خواهند داشت.

لیزر تراپی نیز در بسیاری از موارد، بیمار را در آینده از امکان انجام یک کولپوسکوپی رضایت‌بخش و در نتیجه از امکان تشخیص ضایعات پیش سرطانی، محروم می‌کند. چراکه اگر سرطان کم تهاجم، تحت کوتر یا لیزر قرار گیرد می‌تواند منجر به پیشرفت بیماری شود و در نتیجه سرطان با تهاجم عمقی، برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها، درمان نشده باقی بماند.

پلاسما تراپی زخم دهانه رحم

تزریق مستقیم پلاسمای غنی از پلاکت به نواحی آسیب‌دیده دهانه رحم ممکن است به‌سرعت بخشیدن به روند بهبود و برطرف‌شدن التهاب آن کمک کند. تزریق PRP شامل استفاده از پلاکت‌های خود فرد است، به همین دلیل است که افرادی که این درمان را دریافت می‌کنند، معمولاً هیچ واکنش نامطلوبی به تزریق ندارند. بااین‌حال، ممکن است در محل تزریق یا اطراف آن دچار تحریک، درد یا خونریزی شوند.

البته نوعی از پلاسما تراپی نیز وجود دارد که از آن برای برطرف‌کردن عفونت واژن که زمینه‌ای برای ایجاد التهاب و زخم واژن است استفاده می‌شود. این متد توسط دستگاه پلاسما- که یک لوله شیشه‌ای بلند است- انجام می‌گیرد. این دستگاه دقایقی داخل واژن قرار داده می‌شود و با کمک جریان الکتریسیته، پلاسما تولید کرده که در نهایت با برخورد این پلاسما به مخاط، گازی به نام دی‌اکسیدکربن ایجاد می‌شود.

گاز دی‌اکسیدکربن یک گاز استریل کننده است که همین امر کمک می‌نمایید تا میکروارگانیسم‌های واژن و در نتیجه زخم آن بهبود یابد. استفاده هم‌زمان از این دستگاه با دارودرمانی به درمان و رفع عفونت واژن کمک بسیاری می‌نماید.

درمان دارویی سرویسیت

درمان زخم واژن، معمولاً شامل آنتی‌بیوتیک درمانی برای ازبین‌بردن هرگونه عفونت باکتریایی ایجادکننده بیماری است. البته افراد زیر ۲۵ سال یا افرادی که رفتارهای جنسی پرخطر دارند- حتی اگر باکتری شناسایی نشود- ممکن است تحت آنتی‌بیوتیک درمانی قرار گیرند. (زیرا تشخیص برخی از باکتری‌ها دشوار است اما ممکن است همچنان وجود داشته باشند).

آنتی‌بیوتیک‌ها برای بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک، کلامیدیا یا عفونت‌های باکتریایی از جمله واژینوز باکتریایی تجویز می‌شوند و در اکثر موارد سرویسیت را با موفقیت درمان می‌کنند. اما برای رفع کامل عفونت باید دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف شوند زیرا ممکن است برای رفع کامل عارضه به دوهفته زمان نیاز داشته باشند. پزشک همچنین ممکن است تکرار آزمایش برای سرویسیت ناشی از سوزاک یا کلامیدیا را برایتان توصیه کند.

متخصص، بسته به نوع ارگانیسم ایجادکننده عفونت، ممکن است برای شما دارو تجویز کند. به‌عنوان‌مثال در صورت ابتلا به تب‌خال تناسلی، ممکن است داروهای ضدویروسی برای شما ارائه گردد، تا به کاهش مدت‌زمان علائم دهانه رحم کمک کند. بااین‌حال، هیچ درمانی برای تب‌خال وجود ندارد (تب‌خال یک بیماری مزمن است که ممکن است در هر زمانی به شریک جنسی شما منتقل شود). همچنین درصورتی‌که نوع ارگانیسم ایجادکننده عفونت شما از نوع قارچ باشد، داروهای ضدقارچی برایتان تجویز می‌گردد.

| دکتر فرشته دانشمند را در اینستاگرام دنبال کنید

دارودرمانی تجربی توصیه شده در اکثر دستورالعمل‌ها آزیترومایسین، ۱ گرم خوراکی در یک دوز واحد، یا داکسی‌سایکلین، ۱۰۰ میلی‌گرم خوراکی، دو بار در روز به مدت هفت روز است. اگر بیمار در معرض خطر بالای عفونت گنوکوکی باشد، این پاتوژن نیز باید تحت پوشش عضلانی سفتریاکسون به میزان ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم، در یک دوز واحد قرار گیرد.

اگر پاتوژن شناسایی شده M. genitalium باشد، آزیترومایسین نیز درمان انتخابی است، اما امروزه سویه‌های مقاوم مرتبط با نارسایی بالینی گزارش شده‌اند. در این موارد، درمان توصیه شده موکسی فلوکساسین ۴۰۰ میلی‌گرم در روز به مدت ۷ تا ۱۴ روز است. البته در پیگیری بیمارانی که عامل اتیولوژیک در آن‌ها یک پاتوژن مقاربتی است، غربالگری HIV و سیفلیس و ردیابی تماس جنسی نیز باید انجام گیرد.

مدیریت بیماران مبتلا به سرویسیت که هیچ عامل بیماری‌زا در آن‌ها قابل‌شناسایی نیست بحث‌برانگیز است. برای این موارد، شواهد علمی کافی برای توجیه جایگزین‌درمانی در دست نیست و هر مورد باید باتوجه‌به زمینه بالینی و وجود سایر عوامل غیرعفونی ارزیابی شوند.

زمان مناسب مراجعه به پزشک

هر زمان که متوجه علائم غیرعادی، مانند ترشحات واژن، خونریزی واژینال غیر قاعدگی، تحریک یا مقاربت دردناک شدید، به پزشک مراجعه کنید تا تحت معاینات معمول متخصص زنان قرار بگیرید. همان‌طور که اشاره شد برخی از افراد علائم دهانه رحم را تجربه نمی‌کنند، بنابراین انجام معاینات منظم در این زمینه، امری مهم و ضروری است.

مطالعه بیشتر:

بررسی وضعیت جنین در هفته ۴۰ بارداری