راه های پیشگیری و درمان از عفونت قارچی واژن

چگونه از عفونت قارچی واژن پیشگیری کنیم؟

در برخی موارد، ممکن است فرد نتواند از بروز عفونت قارچی پیشگیری کند. این عفونت ها بیشتر در نواحی گرم و مرطوب بدن مانند واژن دیده می شوند. با توجه به اطلاعات سایت دکتر فرشته دانشمند متخصص زنان اصفهان شما می توانید با رعایت بهداشت واژن به پیشگیری از عفونت قارچی واژن کمک کنید. همان طور که بررسی شده است کاندیدا در محیط های گرم و مرطوب با تعداد زیادی باکتری رشد می کند. در اینجا چند راه برای پیشگیری از این شرایط وجود دارد:

• اجتناب از دوش واژینال
  • لباس زیر تمیز و نخی بپوشید.
  • پوشیدن لباس های گشاد و تنفس پذیر
  • پد و تامپون های خود را مرتبا عوض کنید.
  • اجتناب از آنتی بیوتیک ها مگر اینکه پزشک آنها را تجویز کند.
  • ناحیه واژن خود را با شستشو با آب و صابون ملایم و بدون عطر تمیز نگه دارید.
  • بلافاصله پس از خیس شدن، لباس زیر خود را در بیاورید تا ناحیه واژن شما خشک شود.
  • برای کمک به پیشگیری از انتشار باکتری از مقعد به واژن و مجاری ادراری، از جلو به عقب پاک کنید.

از لباس های خیلی تنگ مانند جوراب شلواری یا شلوار جین تنگ خودداری کنید. زیرا می تواند میزان گرما و رطوبت بدن را در اطراف اندام تناسلی شما افزایش دهد.

از دوش یا استفاده از تامپون‌های معطر، و همچنین اسپری‌ها، پودرها و عطرهای زنانه که می‌توانند تعادل طبیعی ارگانیسم‌ها را در واژن شما مختل کنند، خودداری کنید.

نحوه درمان عفونت قارچی واژن

درمانی که پزشک شما تجویز می کند به شدت عفونت و همچنین اینکه چند وقت یکبار به آن مبتلا می شوید بستگی دارد. توجه داشته باشید که اگر از کرم یا شیاف برای درمان عفونت قارچی خود استفاده می کنید، نمی توانید برای کنترل بارداری به کاندوم یا دیافراگم وابسته باشید. روغن‌های موجود در برخی داروها می‌توانند لاتکس را تضعیف کنند.
لاتکس ماده‌ای است که بیشتر در این وسایل پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود.

راه های پیشگیری و درمان از عفونت قارچی واژن | متخصص زنان اصفهان

عفونت های قارچی یک مشکل رایج برای بسیاری از زنان درست قبل از قاعدگی است. اگرچه نمی توانید تغییرات هورمونی را که می تواند باعث عدم تعادل مخمری شود، کنترل کنید، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت قارچی انجام دهید. این عفونت ها معمولاً جدی نیستند و با داروهای بدون نسخه و درمان های خانگی نسبتاً آسان قابل درمان هستند. اگر علائم شما بهتر نشد، یا اگر علائم شما شروع به تداخل با زندگی روزمره کرد، به پزشک مراجعه کنید.

عفونت های قارچی واژن به خوبی به درمان های پزشکی و برخی درمان های خانگی پاسخ می دهند. در بیشتر موارد، فرد می تواند عفونت قارچی را در خانه با درمان های بدون نسخه (OTC) درمان کند. برخی از گزینه های پزشکی عبارتند از:

• یک دوز داروی ضد قارچ
  • پمادها یا کرم های ضد قارچ
  • داروی ضد قارچی که فرد روزانه به مدت چند روز تا یک هفته وارد واژن می کند.

برای موارد شدید یا عود کننده عفونت های قارچی واژن، پزشک ممکن است داروهای خوراکی، کرم واژینال یا یک شیاف قوی تجویز کند. در طول درمان، فرد نباید فعالیت جنسی واژینال را انجام دهد. این به پیشگیری از تشدید عفونت کمک می کند.

زمان مراجعه به پزشک

برخی از افراد ممکن است در طول زندگی خود دچار عفونت های قارچی مکرر شوند. اگر فردی هر ماه در حوالی قاعدگی خود دچار عفونت قارچی می شود، باید به پزشک مراجعه کند. پزشک می تواند داروهایی را برای مصرف قبل از پریود برای فرد تجویز کند تا از عفونت قارچی پیشگیری کند.

اگر علائم زیر را تجربه کردید توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید و به دنبال درمان باشید:

• درد شدید
  • خارش شدید، تورم یا قرمزی
  • علائم شما پس از درمان با کرم‌ها یا شیاف‌های واژینال ضد قارچ بدون نسخه بهتر نمی‌شود.

اگرچه درمان‌های OTC متعددی برای عفونت‌های قارچی واژن وجود دارد، اما فرد باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کند. مراجعه به پزشک به این دلیل است که سایر شرایط می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند و امکان تشخیص برای شما وجود نداشته باشد. درمان عفونت قارچی به سایر بیماری ها مانند عفونت های مقاربتی کمک نمی کند.

عفونت قارچی واژن قبل از پریود یک اتفاق رایج است. تغییرات در هورمون ها می تواند خطر ابتلا به عفونت قارچی در فرد را قبل از قاعدگی افزایش دهد.
افراد می توانند اقداماتی را برای کاهش خطر عفونت های قارچی واژن و پیشگیری از عود آنها انجام دهند.

افرادی که قبل از عادت ماهانه خود دچار عفونت های قارچی واژینال مکرر یا شدید می شوند باید با پزشک صحبت کند.
پزشک می تواند وضعیت را به درستی تشخیص دهد و درمان موثری را تجویز کند.

دکتر فرشته دانشمند متخصص زنان اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی:

علت و درمان عفونت قارچی قبل از پریود

علت و علائم لرزش واژن چیست؟

بررسی علل و علائم کوریوآمنیونیت