تشخیص و درمان خارش واژن

بررسی روشهای تشخیص و درمان خارش واژن

در مطلب امروز از سایت دکتر فرشته دانشمند متخصص زنان اصفهان به بررسی روشهای تشخیص و درمان خارش واژن می پردازیم.

روشهای تشخیص علت خارش واژن

برای تشخیص علت خارش واژن، باید به دکتر زنان مراجعه کنید تا علت‌های این مسئله را بررسی کند. تشخیص معمولا از طریق روش‌های زیر انجام می‌شود:

• شرح حال
  • معاینه با اسپکولوم
  • معاینه داخلی با دست
  • گرفتن لام محیطی از ترشحات (اگر وجود داشته‌باشد)
  • آزمایش پاپ اسمیر (در صورت لزوم)

برای درمان خارش واژن به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر خارش واژن همراه با درد لگن یا ترشحات غیرطبیعی واژن دارید، باید به یک متخصص زنان مراجعه‌کنید. متخصص زنان و زایمان پزشکی است که در زمینه سلامت باروری زنان تخصص دارد. این متخصصان مسائل مربوط به دستگاه تناسلی زنان را تشخیص می‌دهند و آن را درمان می‌کنند.

پیشگیری از خارش واژن

یکی از مهمترین کارها برای پیشگیری از این مشکل، رعایت بهداشت فردی است. موارد زیر به کاهش احتمال خارش واژن کمک می‌کنند:

• در یک حمام گرم (نه داغ) استحمام کنید.
  • ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه‌دارید.
  • اگر دیابت دارید، گلوکز خون خود را کنترل‌کنید.
  • اگر عفونت دارید به جای تامپون از پد استفاده‌کنید.
  • از مصرف صابون در ناحیه واژن خودداری کنید و آن را با آب بشویید.
  • از اسپری‌های بهداشتی، عطرها یا پودرها در نزدیکی واژن استفاده‌نکنید.
  • از دوش‌ واژینال اجتناب کنید، زیرا باکتری‌های سالمی را که به مبارزه با عفونت‌ها کمک‌می‌کنند، از بین می‌برند.
  • در طول روز از لباس‌های گشاد و لباس‌های زیر نخی استفاده‌کنید و هنگام خواب از لباس‌های زیر استفاده‌نکنید تا واژنتان نفس بکشد.

بررسی روشهای درمان خارش واژن

بسته‌به دلیل ایجاد خارش، درمان‌های مختلفی وجود دارد که پزشکان در پیش می‌گیرند، با حذف علت خارش، شما هم درمان خواهیدشد.

خارش واژن می‌تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله عفونت‌های قارچی، واژینوز باکتریایی یا عفونت‌های مقاربتی باشد. نوع دارویی که برای درمان خارش واژن استفاده‌می‌شود باید متناسب با علت اصلی آن باشد.

در اینجا برخی‌از داروهای رایجی که ممکن‌است استفاده شوند، آورده‌شده‌است:
  • مراجعه به یک پزشک متخصص برای تعیین علت زمینه‌ای خارش واژن و دریافت درمان مناسب بسیار مهم است.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها: اگر خارش ناشی از واژینوز باکتریایی یا عفونت مقاربتی باشد، ممکن است آنتی‌بیوتیک لازم باشد.
  • کرم‌های ضدخارش: کرم‌های ضدخارش بدون نسخه حاوی هیدروکورتیزون نیز می‌توانند به کاهش خارش کمک‌کنند.
  • داروهای ضدقارچ: اگر عفونت قارچی باعث خارش شود، ممکن‌است یک داروی ضدقارچ مانند فلوکونازول تجویز شود.
  • کرم‌های استروئیدی: در برخی موارد، کرم‌های استروئیدی مانند کلوبتازول ممکن‌است برای کاهش التهاب و تسکین خارش استفاده‌شود.

علائم و عوامل انواع بیماری‌های واژن | متخصص زنان اصفهان

درمان خارش ناشی از بیماری های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی عموما با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدویروسی یا ضدانگل‌ها از بین می‌روند. برای تاثیرگذاری بهتر دارو‌ها باید آنها را به‌طور منظم و در ساعات مشخص مصرف‌کنید. همچنین در طول درمان نباید رابطه جنسی برقرار کنید.

درمان خارش ناشی از عفونت قارچی واژن

این بیماری عموما با استفاده از دارو‌های ضدقارچ درمان می‌شود. داروهای ضدقارچ به شکل قرص، کرم و پماد قابل‌‌مصرف هستند. کنترل کمیت موجودات زنده فعال در بدن یک مسئله مهم و حیاتی است، پیشنهاد می‌کنیم که خودسرانه دارویی مصرف نکنید و از یک پزشک متخصص زنان برای رفع این مشکل مشاوره بگیرید.

کلوتریمازول برای خارش واژن

کلوتریمازول یک کرم ضدقارچ است که می‌تواند برای درمان عفونت‌های قارچی و تسکین خارش واژن استفاده‌شود. اینکار با برهم زدن دیواره سلولی قارچ‌ها عمل می‌کند که می‌تواند به توقف رشد آنها کمک‌کند. کرم کلوتریمازول را می‌توان مستقیما روی ناحیه آسیب‌دیده اعمال‌کرد. کلوتریمازول می‌تواند عوارض جانبی داشته‌باشد، بنابراین حتما طبق تجویز پزشک مصرف‌شود.

قرص فلوکونازول برای خارش واژن

فلوکونازول یک داروی ضدقارچ است که می‌تواند برای درمان عفونت‌های قارچی استفاده‌شود. این دارو با مهار رشد قارچ‌هایی که باعث عفونت می‌شوند، عمل‌می‌کند. قرص‌های فلوکونازول معمولا به‌صورت خوراکی مصرف می‌شوند. شما باید دوره کامل دارو را طبق دستور یک پزشک مصرف‌کنید تا نتیجه بگیرید. فلوکونازول می‌تواند عوارض جانبی داشته‌باشد، بنابراین مهم است که هرگونه نگرانی را با پزشکتان در میان بگذارید.

درمان خارش ناشی از علت های دیگر

بیشتر خارش‌های که در اثر عوامل دیگر ایجاد می‌شوند، به‌خودی‌خود درمان می‌شوند. اگر می‌خواهید سرعت درمان را افزایش دهید، می‌توانید از کرم‌ها یا لوسیون‌های استروئیدی برای کاهش التهاب و ناراحتی استفاده‌کنید، اما باید در نظر داشته‌باشید که از افراط در مصرف خودداری کنید، چراکه مصرف بیش‌از‌حد این دارو‌ها باعث التهاب مزمن و خارش می‌شوند.

| دکتر فرشته دانشمند متخصص زنان اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید |

قرص های مورد استفاده برای درمان خارش واژن

قبل از استفاده از هر قرص یا پمادی برای درمان خارش بهتر است با پزشک زنان مشورت کنید.

قرص‌هایی که برای درمان خارش واژینال از آنها استفاده می‌شود، عبارتند از:

• بهترین کرم: کرم ضدخارش حداکثر استحکام Vagisil
  • برای تسکین سریع خارش، بسته ترکیبی Monistat 1 مناسب است.
  • بهترین دارو در دوران بارداری برای رفع خارش واژن Monistat 7 است.
  • بهترین دارو برای پیشگیری از خارش ناحیه تناسلی Uqora Promote است.

پماد خارش واژن

انواع مختلفی از پمادها برای تسکین خارش واژن وجود دارد. در این بخش چند نمونه از این پمادها را به شما معرفی می‌کنیم:

• پماد کلوبتازول: این پماد استروئیدی می‌تواند به کاهش التهاب و خارش کمک‌کند.
  • کرم هیدروکورتیزون: کرم هیدروکورتیزون بدون نسخه می‌تواند به کاهش خارش و التهاب کمک‌کند.
  • مهم است که از این پمادها طبق دستور پزشک استفاده‌کنید و علت اصلی خارش واژن را برطرف‌‌کنید.
  • کرم داخلی کلوتریمازول: این کرم ضدقارچ می‌تواند به درمان عفونت‌های قارچی و تسکین خارش کمک‌کند.
  • پماد زینک اکساید برای خارش واژن: این پماد می‌تواند به تسکین پوست تحریک‌شده و کاهش خارش کمک‌کند.

درمان خارش ناشی از یائسگی

خارش ناشی از یائسگی را می‌توان با کرم استروژن، قرص یا حلقه واژن درمان کرد.

دکتر فرشته دانشمند در کلینیک 24متخصص زنان اصفهان در دکتر آف

مطالعه بیشتر: