تشخیص و درمان جفت سرراهی

گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین این بیماری و کندگی جفت مشکل است. جدا شدن جفت وضعیتی است که در آن جفت از دیواره رحم جدا می شود. هر دو بیماری با خونریزی شدید خون قرمز روشن مشخص می شوند.در این مطلب از سایت دکتر فرشته دانشمند متخصص زنان اصفهان می خواهیم درباره تشخیص و درمان جفت سرراهی اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

معاینه واژینال اغلب برای کمک به تشخیص جدا شدن جفت مورد استفاده قرار می گیرد ، اما می تواند باعث خونریزی شدیدتر در مورد این بیماری شود. اسکن اولتراسوند همیشه باید ابتدا انجام شود و در مورد این بیماری از معاینات دیجیتالی (انگشت) واژن به شدت اجتناب شود.

درمان جفت سرراهی

هیچ درمان پزشکی یا جراحی برای این بیماری وجود ندارد، اما چندین گزینه برای مدیریت خونریزی ناشی از این بیماری وجود دارد. مدیریت خونریزی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

• سلامتی شما
  • میزان خونریزی
  • سلامتی نوزاد شما
  • موقعیت جفت و نوزاد

تقریباً همه زنانی که وضعیت این بیماری آنها درمان نشده است نیاز به سزارین دارند. ممکن است پزشک استراحت را توصیه کند. در این شرایط زنان باید از فعالیت هایی که می توانند باعث خونریزی شوند، مانند رابطه جنسی و ورزش خودداری کنند.

در صورت شروع خونریزی به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید. اگر خونریزی دوباره شروع یا شدیدتر شد، باید سریع به بیمارستان بروید. خونریزی شدید مستلزم توجه فوری پزشک در نزدیکترین مرکز درمانی است. خونریزی شدید ممکن است نیاز به تزریق خون داشته باشد.

به طور ایده آل پس از هفته ۳۶ بارداری، پزشک برای سزارین برنامه ریزی می کند. با این حال، در صورت ادامه خونریزی شدید یا دوره های متعدد خونریزی، ممکن است نیاز به زایمان زودتر داشته باشید.

اگر زایمان شما قبل از هفته ۳۷ برنامه ریزی شده باشد، پزشک می تواند به منظور کمک به رشد ریه های نوزاد برای شما کورتیکواستروئید تجویز کند. اگر خونریزی شما قابل کنترل نباشد، به احتمال زیاد حتی اگر نوزاد نارس باشد، به سزارین اورژانسی نیاز خواهید داشت.

جفت سرراهی یکی از عوارض بارداری است که در آن جفت (اندامی که به مادر و جنین می پیوندد و اکسیژن و مواد مغذی را به جنین منتقل می کند) در نزدیکی یا روی خروجی رحم قرار می گیرد. جفت سرراهی تقریباً در چهار مورد از هر ۱۰۰۰ حاملگی بعد از هفته بیستم بارداری یافت می شود.

برای جفت سر راهی چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

خونریزی جفت سرراهی معمولاً بعد از هفته بیستم بارداری شروع می شود. اگر یک زن در مراحل بعدی بارداری دچار خونریزی شد، باید به پزشک مراجعه کند.

وقتی یک زن در هفته بیستم بارداری یا بعد از آن خونریزی می کند، به جفت سرراهی مشکوک می شود. برای تعیین تشخیص، از سونوگرافی استفاده می شود. سونوگرافی قبل از معاینه فیزیکی لگن انجام می شود زیرا معاینه فیزیکی ممکن است باعث افزایش خونریزی شود.

آیا جفت سرراهی دردناک است؟

خونریزی واژینال پس از هفته بیستم بارداری، نشانه اولیه جفت سرراهی است. خونریزی معمولاً بدون درد است. برخی از زنان ممکن است هنگام انقباضات رحمی دچار درد شکمی شوند.

خونریزی در بیشتر زنان مبتلا به جفت سرراهی اتفاق می افتد و این اولین نشانه بعد از هفته بیستم بارداری است. درد ناشی از جفت سرراهی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. خونریزی معمولاً بدون درد است. با این حال، در برخی از زنان باردار می تواند با انقباضات رحمی و درد شکم همراه باشد.

علائم جفت سرراهی می تواند با سایر عوارض بارداری همراه باشد.

تشخیص و درمان جفت سرراهی | متخصص زنان اصفهان

چه داروهای خانگی جفت سرراهی را درمان می کنند؟

معمولاً به زنان مبتلا به جفت سر راهی در سه ماهه سوم بارداری توصیه می شود. که از رابطه جنسی و ورزش اجتناب کنند. و همچنین سطح فعالیت خود را کاهش دهند. به طور کلی استراحت در رختخواب توصیه می شود. اگر خونریزی کم یا متوقف شده باشد، استراحت در تخت در خانه تجویز می شود.

درمان جفت سرراهی به حجم خونریزی، سن حاملگی و وضعیت جنین، موقعیت جفت و جنین و اینکه آیا خونریزی کاهش یافته یا ادامه دارد بستگی دارد. زایمان سزارین ممکن است برای همه نوع از جفت سرراهی مورد نیاز و ضروری باشد.

زنانی که در خانه استراحت می کنند باید از دستورات پزشک خود در رابطه با سطح فعالیت و معاینات بعدی پیروی کنند. مراقبت های بعدی نیز پس از زایمان ضروری است.

زنان مبتلا به جفت سرراهی که خونریزی شدید را تجربه می کنند ممکن است به منظور جبران خون از دست رفته نیاز به تزریق خون داشته باشند. قبل از زایمان سزارین ممکن است به زن مبتلا به جفت سرراهی داروهای کورتیکواستروئیدی داده شود تا بلوغ ریه جنین را افزایش دهد.

جفت سرراهی تقریباً همیشه با نیاز به زایمان سزارین همراه است. اکثر زنانی که دارای انواع دیگر جفت سرراهی هستند نیز نیاز به زایمان سزارین دارند.

چگونه می توان از جفت سر راهی پیشگیری کرد؟

معمولاً نمی توان از جفت سر راهی پیشگیری کرد. در برخی موارد، عوامل خطر را می توان حذف کرد. خونریزی از جفت سرراهی در بسیاری موارد با استراحت در تخت، محدودیت فعالیت و یا اجتناب از مقاربت جنسی کاهش می یابد.

جهت مشاهده پیج اینستاگرام خانم دکتر فرشته دانشمند متخصص زنان اصفهان کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:

انواع میومکتومی جراحی فیبروم رحمی

فاز لوتئال و رابطه آن با بارداری

نقص یا کمبود فاز لوتئال چیست؟

جفت سرراهی ، علائم و علل