تشخیص علائم و عوامل نارسایی دهانه رحم

در ادامه این مقاله از سایت متخصص زنان اصفهان به بررسی تشخیص علائم و عوامل نارسایی دهانه رحم خواهیم پرداخت. این مطلب از نظر علمی به تأیید دکتر فرشته دانشمند رسیده است. دهانه رحم ناتوان، که نارسایی دهانه رحم نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که بافت ضعیف دهانه رحم، باعث زایمان زودرس یا از دست دادن یک بارداری سالم شود. قبل از بارداری، دهانه رحم (قسمت پایینی رحم که به واژن باز می شود) به طور معمول بسته و سفت است. با پیشرفت بارداری و آماده شدن برای زایمان، دهانه رحم به تدریج نرم می شود، طول آن کاهش می یابد (افس ها) و باز یا گشاد می شود. اگر نارسایی دهانه رحم دارید، ممکن است دهانه رحم شما خیلی زود باز شده و باعث زایمان زودرس شود.

تشخیص و درمان دهانه رحم ناکارآمد، می تواند دشوار باشد. اگر دهانه رحم شما زود شروع به باز شدن کرد یا سابقه نارسایی دهانه رحم دارید، پزشک ممکن است داروهای پیشگیرانه در دوران بارداری، سونوگرافی های مکرر یا روشی را توصیه کند که دهانه رحم را با بخیه های قوی ببندد (سرکلاژ دهانه رحم).

مطلب پیشنهادی : درمان علل و علائم افرایش سطح تستوسترون در زنان

علائم بروز نارسایی در دهانه رحم

اگر دهانه رحم ناتوان دارید، ممکن است در اوایل بارداری هیچ علامتی نداشته باشید. برخی از زنان در طی چند روز یا هفته از هفته ۱۴ تا ۲۰ بارداری دچار ناراحتی خفیف یا لکه بینی می شوند. در صورت بروز علائم زیر مراقب باشید:

• احساس فشار لگن
  • کمردرد جدید
  • گرفتگی خفیف شکم
  • تغییر در ترشحات واژن
  • خونریزی خفیف واژینال

عوامل افزایش دهنده خطر نارسایی دهانه رحم

بسیاری از زنان یک عامل خطر شناخته شده ندارند. عوامل خطر نارسایی دهانه رحم، عبارتند از:

نژاد

به نظر می رسد زنان سیاه پوست بیشتر در معرض خطر ابتلا به نارسایی دهانه رحم هستند.

ترومای دهانه رحم

برخی از روش‌های جراحی که برای درمان ناهنجاری‌های دهانه رحم مرتبط با پاپ اسمیر غیرطبیعی استفاده می‌شوند، می‌توانند منجر به نارسایی دهانه رحم شوند. سایر روش های جراحی مانند D&C نیز می تواند با نارسایی دهانه رحم همراه باشد. به ندرت، پارگی دهانه رحم در طول زایمان و زایمان قبلی می تواند با دهانه رحم ناتوان همراه باشد.

شرایط مادرزادی ناهنجاری های رحمی و اختلالات ژنتیکی که بر نوعی پروتئین فیبری که بافت های همبند بدن شما (کلاژن) را می سازد تأثیر می گذارد، ممکن است باعث نارسایی دهانه رحم شود. قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل‌بسترول (DES)، شکل مصنوعی هورمون استروژن، قبل از تولد نیز با نارسایی دهانه رحم مرتبط است.

دهانه رحم ناکارآمد خطراتی را برای بارداری شما به ویژه در سه ماهه دوم به همراه دارد، از جمله:

• زایمان زودرس
  • از دست دادن بارداری

علائم و عوامل انواع بیماری‌های واژن | متخصص زنان اصفهان

روش های تشخیص دهانه رحم ناتوان

دهانه رحم ناتوان فقط در دوران بارداری قابل تشخیص است. حتی در این صورت تشخیص به خصوص در دوران بارداری اول می تواند دشوار باشد. پزشک شما در مورد علائمی که دارید و سابقه پزشکی شما می پرسد. حتماً به پزشک خود اطلاع دهید که آیا در طول سه ماهه دوم بارداری دچار سقط جنین شده اید یا روی دهانه رحم خود عمل کرده اید.

در صورت داشتن موارد زیر ممکن است پزشک شما نارسایی دهانه رحم را تشخیص دهد:

• سابقه اتساع دهانه رحم بدون درد و زایمان های سه ماهه دوم
  • اتساع پیشرفته دهانه رحم قبل از هفته ۲۴ بارداری بدون انقباضات دردناک، خونریزی واژن، شکستن آب (پارگی غشاء) یا عفونت

آزمایشات تشخیصی

آزمایش‌ها و روش‌هایی که به تشخیص نارسایی دهانه رحم در سه ماهه دوم کمک می‌کنند، عبارتند از:

تست های آزمایشگاهی

اگر غشاهای جنین قابل مشاهده هستند و سونوگرافی علائم التهاب را نشان می دهد اما علائم عفونت را ندارید، پزشک ممکن است نمونه ای از مایع آمنیوتیک (آمنیوسنتز) را برای تشخیص یا رد عفونت کیسه آمنیوتیک و مایع (کوریوآمنیونیت) آزمایش کند.

هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتوان قبل از بارداری انجام داد تا به طور قابل اعتمادی دهانه رحم ناکارآمد را پیش بینی کند. با این حال، آزمایش‌های خاصی که قبل از بارداری انجام می‌شوند، مانند MRI یا سونوگرافی، می‌توانند به تشخیص ناهنجاری‌های رحمی که ممکن است باعث نارسایی دهانه رحم شوند، کمک کنند.

| دکتر فرشته دانشمند را در اینستاگرام دنبال کنید

سونوگرافی ترانس واژینال

پزشک شما ممکن است از سونوگرافی ترانس واژینال برای ارزیابی طول دهانه رحم و بررسی اینکه آیا غشاها از طریق دهانه رحم بیرون زده اند یا خیر، استفاده کند. در طول این نوع سونوگرافی، یک مبدل باریک در واژن شما قرار می گیرد تا امواج صوتی را ارسال کند که تصاویر را روی مانیتور تولید می کند.

معاینه لگن

پزشک دهانه رحم شما را معاینه می کند تا ببیند آیا کیسه آمنیوتیک شروع به خروج از دهانه (پرولاپسی پرده های جنین) کرده است یا خیر. اگر غشای جنین در کانال دهانه رحم یا واژن شما باشد، این نشان دهنده نارسایی دهانه رحم است. پزشک شما همچنین انقباضات را بررسی کرده و در صورت لزوم آنها را تحت نظر خواهد گرفت.

مطالعه بیشتر:

روش های تشخیص و درمان ناباروری ثانویه