تاثیرات مصرف ماهی در دوران شیردهی

تاثیرات مصرف ماهی در دوران شیردهی

تاثیرات مصرف ماهی در دوران شیردهی

تغذیه خانم ها در دوران شیردهی می تواند از طریق شیر مادر بر روی نوزادان تاثیر داشته باشد. این بدان معناست که انتخاب رژیم غذایی شما بر میزان تغذیه کودک شما نیز تأثیر می گذارد. بنابراین، انتخاب غذای مناسب نه تنها برای شما بلکه برای نوزاد شما نیز ضروری است. از بین غذاهای متعددی که مادران در دوران شیردهی مصرف می کند ماهی به احتمال زیاد حاوی جیوه ارگانیک است که می تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود. اگر این عنصر در مقادیر زیاد به بدن نوزاد منتقل شود، می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله ماهی در دوران شیردهی را مورد بررسی قرار دهیم.

آیا می توانید در دوران شیردهی ماهی بخورید؟

طبق دستورالعمل های رژیم غذایی برای آمریکایی ها 2020-2025، “زنان باردار یا شیرده باید حداقل هشت و حداکثر 12 اونس انواع غذاهای دریایی در هفته، از گزینه های کمتر در متیل جیوه مصرف کنند.”

ماهی غذاهای دریایی کم چربی است که می تواند پروتئین با کیفیت بالا و سایر مواد مغذی ضروری مانند ید، ویتامین D و B2 را تأمین کند که اکثر غذاهای معمولی معمولاً فاقد آن هستند. این مواد مغذی از سلامت طولانی مدت شما و رشد و نمو نوزاد شما حمایت می کنند. با این حال، باید در مورد نوع ماهی و میزان مصرف آن احتیاط کنید. به طور کلی، همه ماهی ها مقداری جیوه دارند. بنابراین، اجتناب از جیوه به طور کامل هنگام خوردن ماهی ممکن نیست. با این حال، می توانید ماهی هایی با سطح جیوه پایین تر انتخاب کنید. به گفته انجمن بارداری آمریکا، زنان شیرده باید دو تا سه وعده ماهی کم جیوه در هفته مصرف کنند. شما می توانید ماهی های روغنی را انتخاب کنید زیرا محتوای جیوه نسبتاً کمی دارند.

انجمن قلب آمریکا خوردن انواع بهترین و مناسب ترین ماهی ها را برای به حداقل رساندن آثار سوء آلاینده های محیطی مانند جیوه پیشنهاد می کند. همچنین، خوردن انواع مختلف ماهی با بهترین و مناسب ترین مواد مغذی را در اختیار شما قرار می دهد. از ماهی هایی که به عنوان “گزینه هایی که باید از آنها اجتناب کرد” نام برده شود، اجتناب کنید زیرا معمولاً حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند. قبل از خوردن ماهی تازه صید شده، توصیه های محلی ماهی خود را بررسی کنید. اگر توصیه ای وجود ندارد، فقط یک وعده ماهی در آن هفته بخورید.

فواید احتمالی ماهی در شیردهی

ماهی حاوی چندین عنصر ماکرو و ریز مغذی حیاتی است که برخی از آنها می توانند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شده و سلامت طولانی مدت شما و نوزاد شما را ارتقا دهند.

چندین ماده مغذی را تأمین می کند:

ماهی دارای مواد مغذی مختلفی مانند پروتئین، سلنیوم، ید، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین D و B12 است. مادران شیرده برای حمایت از روند شیردهی، تسریع بهبودی پس از زایمان و حفظ سلامت کلی بدن به این مواد مغذی نیاز دارند. همچنین، با انتقال برخی از این مواد مغذی از طریق شیر مادر به نوزاد، به رشد و تکامل سالم کودک کمک می کند.

عملکردهای فیزیولوژیکی را تسهیل می کند:

زنان شیرده بین 19 تا 30 سال به 71 گرم پروتئین در روز نیاز دارند. یک فنجان (136 گرم) ماهی آزاد پخته و پوسته پوسته می تواند 35.1 گرم پروتئین با کیفیت بالا، تقریباً 50 درصد از RDA را ارائه دهد. پروتئین به ترمیم، بازسازی و رشد سلولی کمک می کند، که برای بهبود و بهبود پس از زایمان حیاتی است.

از سلامت قلب پشتیبانی می کند:

ماهی دارای چربی اشباع کمی است و حاوی چربی های امگا 3 قابل توجهی است که به حفظ سلامت طولانی مدت قلب شما و کاهش خطر افسردگی پس از زایمان کمک می کند. در مورد کودک شما، اسیدهای چرب امگا 3 مانند EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) و DHA (اسید دوکوزاهگزانوئیک) از رشد مغز، چشم و سیستم عصبی پشتیبانی می کنند.

سلامت کلی بدن را افزایش می دهد:

مصرف ماهی مادر در حد اعتدال به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم هم برای مادر و هم برای نوزاد مفید است. خوردن ماهی می تواند چندین ریزمغذی مانند ویتامین A، B، D، فسفر، پتاسیم و سلنیوم را ارائه دهد که به تنظیم چندین عملکرد فیزیولوژیکی حیاتی و حمایت از سلامت کلی کمک می کند.

تاثیرات مصرف ماهی در دوران شیردهی | متخصص زنان اصفهان

خطرات احتمالی خوردن ماهی در دوران شیردهی

شما می توانید ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و ماهی تن را انتخاب کنید، زیرا سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و سایر مواد مغذی حیاتی مانند سلنیوم و ید هستند. خوردن ماهی مشکلی ایجاد نمی کند به شرط اینکه نوع ماهی مناسب را انتخاب کنید. با این وجود، برخی از خطرات احتمالی در ارتباط با مصرف ماهی وجود دارد.

بلعیدن آلاینده های محیطی

ماهی احتمالاً حاوی آلاینده های خطرناکی مانند جیوه ارگانیک (متیل جیوه) و PCB، چه تازه و چه به صورت کنسرو شده باشد. این مواد شیمیایی از طریق آبی که در آن زندگی می کنند و غذایی که می خورند وارد بدن ماهیان می شود. نوزادان این مواد شیمیایی را از طریق شیر مادر دریافت می کنند زمانی که مادران آنها بیش از حد ماهی مصرف می کنند یا ماهی های دارای جیوه بالا، مانند شمشیر ماهی، کوسه و ماهی تن مصرف می کنند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مقادیر زیاد مواد شیمیایی مانند جیوه می تواند بر رشد و نمو نوزاد تأثیر بگذارد و بر سیستم ایمنی، گوارشی و عصبی از جمله مغز تأثیر بگذارد. بنابراین، خوردن به اندازه کافی ماهی کم جیوه کلید ایمنی است.

آلرژی

ماهی یک ماده حساسیت زای معمول است و ممکن است در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند که مادران آنها به طور مکرر ماهی مصرف می کنند، واکنش آلرژیک ایجاد کند. اکنون متخصصان معتقدند که مادر شیرده باید از آلرژن های معمولی مانند ماهی استفاده کند تا نوزاد را نسبت به آلرژن حساس کرده و خطر آلرژی را کاهش دهد. با این حال، اگر سابقه حساسیت خانوادگی دارید یا پدر نوزاد به ماهی حساسیت دارد، با پزشک خود مشورت کنید و از خوردن ماهی اجتناب کنید، زیرا ممکن است در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند واکنش آلرژیک ایجاد کند. خوردن ماهی مناسب در مقدار توصیه شده به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل، توصیه می شود تا از مزایای کامل ماهی استفاده کنید. برای خرید و ذخیره ماهی برای انتخاب سالم، فرد باید نکات مناسب را بداند.

اینستاگرام دکتر فرشته دانشمند متخصص زنان اصفهان

بیشتر بخوانید:

پاسخ به سوالات درباره مصرف لیتیوم بارداری

علائم قلیایی و اسیدی بودن واژن

درمان های طبیعی تعادل واژن قلیایی و اسیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.